Svenska batteribolaget Northvolt har problem att få fram batterier och blöder enorma pengar. Senaste kvartalet tillverkades endast batterier som räcker till 162 elbilar. Förlusten utslaget per batteri blev 31 miljoner kronor.
Northvolt är ett av de största svenska industriprojekten någonsin. Men i veckan har det framkommit att bolaget brottas med stora problem. Dagens Industri avslöjade Northvolts hemliga rapport för tredje kvartalet som visade att förlusten ökad till drygt fem miljarder kronor.
Samtidigt krympte Northvolts batteriproduktion till endast 13 MWh under kvartalet. Siffrorna kan vara svåra att ta in. Men 13 MWh motsvarar att företaget på tre månader lyckades tillverka batterier som räcker till 162 elbilar med ett genomsnittligt batteri på 80 kWh. Utslaget per batteri gjorde Northvolt en förlust på 31 miljoner kronor. Att slå ut förlusten för ett kvartal på varje batteri är en orättvis jämförelse, men skapar ändå en förståelse för de stora siffrorna och för hur lång vägen till lönsamhet och upprampning av produktionen kan vara.
Lastbilstillverkaren Scania har fått sätta sin nya fabrik i Södertälje på paus då de inte fått leveranser som planerat av Northvolt. Bolaget måste nu ta in ytterligare kapital för att säkra överlevnad och fortsatta investeringar. Företaget tar in 12 miljarder kronor via konvertibler, uppger Bloomberg. Det betyder att investerarna senare kan omvandla ett lån till aktier. Totalt har Northvolt nu tagit in över 100 miljarder kronor i kapital.
Vd:n Peter Carlsson som fram till 2015 arbetade på Tesla har inte gått lottlös trots de stora förlusterna. Enligt DI har han sålt av Northvolt-aktier för nästan 200 miljoner kronor till en investerargrupp. Pengarna har stannat i hans bolag Rocarma Consulting där de satsats på startups som Cake, Orbital Systems, Xshore, Ester Care, Bite, och Volta Greentech.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter