Volkswagens nya elbil ID.7 har fått en tuff start i Kina. Trots att priset bara är 340 000 kronor fick bilen inte mer än 300 beställningar de tre första dygnen.
Volkswagen var länge det största bilmärket i Kina, men har blivit omkörda av BYD. Framförallt är det på elbilar som Volkswagen haft svårt att konkurrera. Det tyska märket har satt stora förhoppningar till sin nya sedanmodell Volkswgen ID.7 i Kina. Bilen kostar 340 000 kronor, vilket är ungefär halva priset jämfört med Sverige.
Men enligt kinesiska undersökningsbyrån för konsumentbeteende har bilen fått ett ljummet mottagande på världens största elbilsmarknad. Under de första 72-timmarna efter lanseringen kom det inte in mer än 300 beställningar på ID.7. Endast en av 20 besökare i bilhallen köpte bilen. Enligt undersökningen ska priset vara avskräckande, trots att vi i Europa anser det vara otroligt lågt.
Kina är fortfarande Volkswagens största marknad med 2,2 miljoner sålda bilar förra året, men konkurrensen är nu mördande. Modeller som Zeekr 007, BYD Seal, Leapmotor C01, Xiaomi SU7 och Tesla Model 3 slåss med ID.7 om köparna.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter