Därför kan trumbromsar vara bättre på elbilar

Traditionella trumbromsar har gjort comeback i och med intåget av elbilar. Men är de verkligen bättre än skivbromsar? För att se om det faktiskt stämmer tog en norsk youtuber isär sin VW ID.3 för att se exakt hur hans trumbromsar stått sig efter två år. 

Vissa elbilar är idag utrustade med ett gammalt typ av bromssystem, nämligen trumbromsar. Främst gäller det Volkswagens ID-modeller. Det kan verka egendomligt att tunga elbilar använder sig av trumbromsar som i vissa lägen presterar sämre än skivbromsar men det kan finnas en förklaring. I och med att trumbromsar är slutna och betydligt mer skyddade mot väder och vind än skivbromsar ska de i teorin hålla längre och rosta mindre. 

Det är vanligt att elbilar som är utrustade med skivbromsar rostar och kärvar ihop i stor utsträckning. Det beror på att den regeneration som blivit allt vanligare gör att man nästan aldrig behöver trycka ned bromspedalen. Därför har många bilmärken utrustat sina elbilar med trumbromsar på bakaxeln för att minska rostproblematiken. 

En känd norsk youtuber, Bjørn Nyland, ville se om den gamla tekniken faktiskt fungerar eller om det bara är ett sätt för biltillverkarna att spara in pengar. Därför öppnade han trumbromsarna på sin Volkswagen ID.3 för att undersöka saken. Det visar sig att de två år gamla bromsarna är förvånansvärt rena och med mycket lite rost. 
– Första gången jag hörde om det tänkte jag: Vad konstigt! Men om bromsprestandan är bra nog och man har mindre underhåll, då är det ju positivt, säger mekanikern om trumbromsar på elbilar.

Innan Bjørn Nyland inspekterade bromsarna på sin egen bil tittade han även på ett par andra elbilar som stod i verkstaden. Bland annat tittar han på skivbromsarna på en Tesla Model S och en BMW i3, båda bilar med ordentligt rostiga bromsar. 
– Det här är vad som händer när man inte har trumbromsar och eftersom i3 har stark regenerering så blir det tyvärr så här, säger Bjørn Nyland i Youtube-videon.

Mekanikern i verkstaden berättar att det är vanligt att elbilar utan trumbromsar kommer in till verkstaden på grund av problem med just bromsarna, ofta eftersom de använts alldeles för lite. Mekanikern berättar också att årligt underhåll är ett enkelt sätt att förlänga livet på sina bromsar.
– Ett annat väldigt effektivt sätt är att bromsa in kraftigt med sin elbil ett antal gånger, där vägförhållandena tillåter såklart, säger mekanikern och fortsätter:
– På så sätt försvinner en stor del av det belägg som finns på bromsarna.

Vid bromstester har Volkswagen ID.4 med trumbromsar inte haft längre bromssträcka än andra elbilar som har skrivbromsar runt om. I ett test som Teknikens Värld gjorde hade ID.4 kortare bromssträcka än Volvo C40, som visserligen hade åretrunt-däck.
LÄS MER: