Nu berättar EV Electras vd Jihad Mohammad fler detaljer om satsningen på den svenska elbilen Emily GT som ska tillverkas i Trollhättan.
– Det är den bästa elbil jag någonsin kört, säger Jihad Mohammad.
Efter några dagars sejour i Sverige där han presenterades som köpare av elbilsprojekten Emily GT och Pons har EV Electras vd Jihad Mohammad kommit hem till värmen i Libanon. Men trots vinterkylan i Sverige hamnade han i hetluften och har direkt utsatts för granskning i flera svenska medier.
– Vissa svenska tidningar verkar älska affären, medan vissa verkar vilja slå ner på mig. Jag kan ta produkten vart jag vill, men jag valde Trollhättan för satsningen, säger Jihad Mohammad.
Att han valde att satsa på projekten beror dels på bilen, men framförallt för den otroliga anda som finns i Trollhättan.
– Det är den bästa elbil jag någonsin kört, vi har världens bästa bil. Men framförallt är det en produkt av Trollhättan. Jag skulle kunna ta produkten vart jag vill men jag valde Trollhättan, säger Jihad Mohammad.
Nästa vecka kommer han tillbaka till Sverige för att börja den fortsatta satsningen. För Carup berättar han att det kan bli ytterligare modeller förutom sedanen som redan visats. Nevs har tidigare visat skisser på en en kombi, en coupé och en cabriolet. Men det finns mer i bakfickan.
– Vi kommer till och med att tillverka designer som inte har visats. Vi har inte dragit igång det här för att bygga bara en modell.
Det har tidigare talats om att EV Electra förbereder ett samgående med DrazCanna Inc för att komma in på börsen i New York, men den som hoppas att snart kunna köpa aktier i EV Electra kan få vänta. Börsnoteringen kan dröja. DrazCannas aktiekurs har dock gått upp 1600 procent senaste halvåret.
– Jag tror inte att vi behöver ta in mer kapital i det här läget. Alla som äger aktier i EV Electra tror så mycket på det här att de vill behålla sina aktier. Vill man köpa in sig behöver man hitta någon som vill sälja aktier och det kan bli svårt.
Att elbilar presenteras långt innan tillverkningen startar och att företag börja ta in föreställningar är vanligt. Tesla fick till exempel in över en miljon förbeställningar av Cybertruck, fyra år innan tillverkningen startade.
– Vi behöver inte göra det. När bilen är redo kan alla komma och testa den och ser ur fantastisk den är och beställa den då, säger Jihad Mohammad.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter