Volvo Cars tappar försäljning av både elbilar och laddhybrider. I november minskade elbilarna med 14 procent. Istället ökade bensin- och dieselbilarna som ska läggas ner med 19 procent.
Som helhet ökade Volvo Cars försäljning med 8 procent till 63 683 bilar i november. Men för Volvo som planerar att bli ett helt elektriskt är det ”fel bilar” som står för ökningen. Elbilarna tappade 14 procent i försäljning, medan laddhybriderna gick ner med tre procent.
Runt nyår lägger Volvo ner dieselbilar och i Sverige har märket slutat att sälja helt bensindrivna bilar med undantag av en enda modell. Ändå är det bensin- och dieseldrivna bilar som står för hela Volvos tillväxt. I november ökade förbränningsbilarna med hela 19 procent.
Volvos försäljning i Europa ökade med två procent, medan USA- och Kinamarknaderna gick bättre med ökningar på 26 respektive 21 procent. Den mest sålda Volvomodellen var XC60 följt av XC40. Ökningen för XC60 svarar ensam för Volvos tillväxt i november.
Volvos försäljning november 2023
november | november | ||
2023 | 2022 | Förändring | |
Europa | 26,407 | 25 960 | 2 % |
Recharge | 14,653 | 17 452 | -16 % |
– Helt elektrisk | 6,781 | 8,365 | -19 % |
– Plug-in hybrid | 7,872 | 9 087 | -13 % |
Kina | 15,178 | 12 580 | 21 % |
Recharge | 1,343 | 1,114 | 21 % |
– Helt elektrisk | 264 | 197 | 34 % |
– Plug-in hybrid | 1 079 | 917 | 18 % |
USA | 11,671 | 9,233 | 26 % |
Recharge | 3 038 | 2,764 | 10 % |
– Helt elektrisk | 840 | 1 076 | -22 % |
– Plug-in hybrid | 2 198 | 1,688 | 30 % |
Övrig | 10,426 | 11,381 | -8 % |
Recharge | 3,914 | 3,624 | 8 % |
– Helt elektrisk | 2,146 | 2 006 | 7 % |
– Plug-in hybrid | 1,768 | 1 618 | 9 % |
Total | 63,682 | 59,154 | 8 % |
Recharge | 22,948 | 24 954 | -8 % |
– Helt elektrisk | 10 031 | 11 644 | -14 % |
– Plug-in hybrid | 12 917 | 13 310 | -3 % |
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter