Han har kört länge än någon annan i en Tesla, 190 000 mil. Nu avslöjar han sin bästa knep och reder ut missförstånden om hur många batterier och elmotorer som har verkligen har bytts ut.
– Om du räknar med det första batteriet när bilen var ny så är det fjärde batteriet. Jag tror att den är inne på den trettonde motorn, säger Hansjörg von Gemmingen.
Nu berättar Hansjörg von Gemmingen allt om hur han lyckats nå världsrekordet 190 000 mil med sin Tesla Model S från 2013. Många tror att han kört taxi med bilen och tvivlar på körsträckan, men tack vare att han blivit ekonomiskt oberoende på Teslaaktier har han kunnat köra bil istället för att jobba.
Det har också rått en del förvirring och figurerat motsägelsefulla uppgifter över hur många batteri- och motorbyten som har krävts.
– Batteriet har bytts tre gånger på garanti. Det byttes till ett lagat batteri den tredje gången, och nu har jag ett nytt batteri sedan i mars. Jag hade garanti utan kilometergräns, det var perfekt för mig för jag lyckades byta varje gång. Det andra reparerade batteriet klarade 67 000 mil och det tredje reparerade batteriet gick 55 000 mil. Om vi räknar det första batteriet när bilen var ny så är det fyra batteriet, säger Hansjörg von Gemmingen till Youtubekanalen Watt Energy.
Det har gått åt en och annan elmotor under de 190 000 milen och det har tidigare varit lite osäkert hur många motorer bilen haft. Nu summerar Hansjörg det till 14 stycken. Elmotorer var tidigare en svag punkt hos Tesla Model S.
– Om man räknar alla som finns på listan menar jag att det är den 14:e. Men jag vet inte om motorn var bytt när jag köpte den så jag måste säga 13, säger Hansjörg.
Vissa har tvivlat på att han verkligen har kört 190 000 mil, men Teslan har körts till och från Kina, och nu i höst tog Hansjörg en tripp från Tyskland till Afrika. Det är svårt att tro att Teslan avverkat 1,9 miljoner kilometer när Hansjörg visar upp bilen. Både bilens yttre och inre är relativt välbehållna, både ratten och sätena är original. Vid ett tillfälle har faktiskt Elon Musk hört av sig och gratulerat till körsträckan.
– Ja en gång. Elon Musk skickade ett meddelande 11 månader efter att jag passerat en miljon kilometer.
För den som vill göra om bedriften och köra riktigt långt med sin elbil kommer Hansjörg von Gemmingen med några goda råd.
– Tesla har en bra luftkonditionering för batteriet, det är väldigt viktigt att batterierna inte blir för varma och det är också viktigt att du inte åker med ett kallt batteri till supercharger, för det är väldigt dåligt för batteriet.
Kanske kommer Hansjörg gå för det totala världsrekordet i långkörning som innehas av en Volvo P1800 körd av Irv Gordon.
– Jag känner till en Volvo i Kalifornien som körts 540 000 mil. Men jag måste skynda mig för jag börjar bli äldre, avslutar Hansjörg.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter