Han laddade sin bil varje dag på en offentlig laddstolope i Solna. Chocknotan kom när hans konto spärrades: 15 751 kronor för månad. Och debiteringen är helt korrekt.
– Man känner sig lurad, säger Jaan Vaks till Mitt i.
Solnabon Jaan Vaks och sambon Ninni Olsson köpte en laddhybrid för att spara pengar och värna miljön. Familjen kör mestadels korta resor runt om i Solna, och den mesta körningen görs på el. Men efter att ha flyttat blev laddningen av bilen chockdyr.
När räkningen kom visade det sig att en månads laddning hade kostat över 15 000 kronor, rapporterar Mitti. Familjen har laddat på en stolpe på Gustav III:s Boulevard i närheten av bostaden. Bilen har fått stå på laddning på nätterna.
LÄS MER: Så kunde laddnotan bli så hög – företaget förklarar
Men en dag gick inte bilen att ladda och Virta som tar betalt för stolpen hade spärrat Jaans laddkonto. Beloppet han laddat för var för stort för kunna dras från kontot.
– Jag blev fundersam och kollade i appen vad laddningarna hade kostat. Först såg jag 1 500 kronor någonting och tänkte att det verkade väldigt mycket. Sen insåg jag att jag missat en nolla, säger han till Mitt i.
Det visade sig att notan för laddning på en månad var 15 751 kronor. Det finns inga uppgifter om priser på laddningsstolpen och tekniskt sett hade allt gått rätt till. När Jaan ringde till laddningsoperatören fick han veta att det finns en uppkopplingsavgift på 6,86 euro i timmen till Voltiva som äger stolpen, även om bilen är fulladdad. Nu har han anmält den chockhöga laddningskostnaden till Konsumentverket.
– Jag vet egentligen fortfarande inte vem som ska ha betalt för vad. Jag är inställd på att behöva betala, men man känner sig helt klart lurad, säger Jaan som även skrivit skrivit till Konsumentverket.
Efter att tidningen Mitt i varit i kontakt med Virta bestämmer de sig för att ta bort Jaans laddkostnad – även fast de inte gjort något fel. Fallet uppges vara ovanligt.
– Tekniskt sett har vi inte gjort något fel. Det vår support har tittat på är när kunden anslöt, antal kilowatt och när han kopplade från. Och ja, det är korrekt debiterat, säger Martin Lundgren, Skandinavienchef på Virta till Mitt i.
Betalningskravet ska nu återkallas, även fast kostnaden för att ladda från stolpen är så här dyr. Enligt Virta har laddstolpen en roamingfunktion som gör att Jaan kunnat ladda på ett nätverk som finns i hela Europa. På stolpen fanns ingen information om detta överhuvudtaget. Tanken är inte att bilar sa ladda mer än två timmar åt gången, men det är inget som framgår någonstans.
LÄS MER: Så kunde laddnotan bli så hög – företaget förklarar
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter