Inga nya Teslor till svenska köpare och den som äger en Tesla kan inte längre serva eller reparera bilen. Nu står Elon Musk personligen mot IF Metalls Veli-Pekka Säikkälä i den svenska Tesla-strejken som bryter ut på fredag. Teslas svenska chefer är förbjudna att fatta beslut i principfrågan om kollektivavtal. Strejken kan få större konsekvenser än många anar – jag blir inte förvånad om Tesla försvinner från Sverige.
KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Nu står matchen mellan Veli-Pekka Säikkälä på IF Metall direkt mot Elon Musk på Tesla. Fyra höga svenska Teslachefer kom på tisdagen till möte hos IF Metall. Om någon av dem ville teckna ett svenskt kollektivavtal är okänt. Men de meddelade facket att de är maktlösa och att beslutet inte ligger hos dem. Frågan ska avgöras på allra högsta ort: Elon Musk.
Två principfasta parter är nu djupt oense, och jag kan inte förstå hur någon ska vika sig i konflikten. Tesla och Elon Musk har ett starkt principiellt motstånd mot fackföreningar. Tesla har inte kollektivavtal eller facklig anslutning på en enda arbetsplats i världen. Elon Musk har vid ett stort antal tillfällen uttryckt sig kritiskt mot fackföreningar. Att Sverige med 1 procent av Teslas försäljning ska vederlägga principerna är osannolikt.
LÄS MER: Tesla-strejken utökas – leveranser av nya bilar stoppas
If Metalls stridbare avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä började sin bana i Saabs bilfabrik i Trollhättan på 1980-talet och engagerade sig fackligt. Nu är han en av Sveriges absolut största makthavare inom lönebildning och fackliga avtal. Han talar med glödande emfas när han säger att Tesla måste anpassa sig till den svenska modellen och ta seden dit de kommer. I Sverige har alla större seriösa företag kollektivavtal, så är det det bara. Veli-Pekka Säikkälä har vunnit större strider – och tänker inte låta Elon Musk rucka på den heliga svenska principen.
På fredag går det inte längre att få sin Tesla servad eller lagad när strejken bryter ut. Och i början av november upphör möjligheten för Tesla att leverera nya bilar till köparna. De som ska göra i ordning bilar i hamnarna går ut i sympatistrejk. Det här är bara början om inte Elon Musk viker ner sig.
Min analys är att den här strejken blir en större och mer långdragen konflikt än vad de flesta anar. Nu handlar det om principer som drivs av två starka parter. Och ingen kommer ge sig. Kommer Tesla ens att finnas kvar i Sverige?
Det verkar helt omöjligt att IF Metall och svensk fackföreningsrörelse ska backa från kravet på att företag ska ha kollektivavtal i Sverige. Då rasar fackets principer ihop som ett korthus. Och det verkar lika omöjligt att Elon Musk ska ändra sitt ideologiska motstånd mot fackföreningar och låta Sverige bli ett pilotfall som välter Teslas principer över ända.
Den som äger en Tesla går mot en besvärlig period när bilen varken kan servas eller repareras. Efter 3 november kommer inga nya Tesla-bilar att levereras i Sverige. Jag skulle inte bli förvånad om det går så långt att Tesla försvinner från Sverige när facket stoppar dem från att ha verksamhet. Varken Veli-Pekka Säikkälä eller Elon Musk kommer att ge upp sina principer.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter