Att nya Volvo EM90 är ren och skär ”badge engineering” är en besvikelse för mig. Volvo Cars varumärke lever farligt om de börjar sätta det anrika Volvo-märket på olika kinesiska bilmodeller utan Volvo-DNA. Volvo och Saab har en sorglig historia av bilfiaskon där de satt sina märken på andras bilar. Biltillverkarna lurar ingen genom löjliga byten av emblem på befintliga bilmodeller.
KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Att Volvo skulle bygga en jättelik MPV var en stor överraskning. När ryktena och spionbilderna började komma var det många som inte trodde att det stämde. Men biltypen som är död i Europa har fått en renässans i Kina där många vill ha bilen som ett andra vardagsrum. Volvos försäljning går inte alls bra i Kina, och på elbilar är Volvo frånåkta. Bara 277 elbilar såldes av Volvo i jättelandet Kina i september.
Räddningen är tydligen att sätta Volvoemblem på den kinesiska jätte-MPV:n Zeekr 009. Volvos version EM90 är en Zeekr 009 rakt av förutom en annan grill och en lätt ändring av baklysena. Ett klassiskt fall av badge engineering, där inte mycket annat än emblemen ändras. Det finns en lång historik av misslyckad badge engineering hos Volvo, Saab och många andra biltillverkare. Den löjliga bluffen att sätta sitt märke på någon annans bil lurar ingen.
Volvo har redan provat konceptet flera gånger, med mindre lyckat resultat. Minns ni den nederländska småbilen Daf 66? När Volvo köpte upp Dafs personbilar i mitten av 70-talet byttes helt enkelt Daf-emblemet ut mot ett Volvo-märke. Bilen med remdrift blev inte mer lyckad för det, och har kallats en av de största fiaskobilarna genom tiderna. Efterträdaren Daf 77 bytte raskt namn till Volvo 343, men var en remdriven konstruktion som saknade Volvos robusta kvaliteter. Bilarna gick sönder redan i Göteborg när de skulle köras av båten från Holland. I Sverige fick bilen öknamnet ”Rem-Johan”. Det tog många år innan Volvo hjälpligt fick ordning på konstruktionen.
Saab hade minst lika många synder i gamet, något som till slut blev tillverkarens fall. Ingen gick på finten med Saab-Lancia 600, det var inget annat än en Lancia Delta med Saab-emblem. Bilen sålde dåligt och rostade upp på nolltid. Den är en av de största bilflopparna genom tiderna. När Saab började krisa efter GM:s uppköp släpptes bilmodeller där bara emblemet bytts ut, istället för att utveckla modeller med Saab-DNA.
Saab 9-2 var inget annat än en Subaru Imprezza med Saab-grill och Saabmärke. Saab 9-7 var en nödtorftigt maskerad Chevrolet TrailBlazer, med en konstruktion som bröt mot alla Saabs varumärkesideal. Ännu märkligare var att sätta Cadillacs emblem på en lätt omgjord Saab 9-3. För Saab var det början till slutet att ägarna satsade på badge engineering istället för att utveckla riktiga bilar som kunde förvalta företagets stolta arv.
Att Volvo med ett av bilvärldens mest värdefulla varumärken nedlåter sig till badge engineering är en stor besvikelse och förvånar mig faktiskt. Zeekr 009 är säkert en jättebra och extremt lyxig bil, men att Volvo presenterar en blek kopia på en okänd kinesisk minibuss sänker i mina ögon varumärket. Volvos varumärke borde inte sättas på en stor MPV, med en design som skär sig totalt med varumärket. Det måste nog till något mer genomarbetat för att rädda försäljningen i Kina. Konkurrensen i Kina är mördande och de kinesiska köparna är numera enormt kräsna. Jag hoppas verkligen inte att detta är början på en ny trend där Volvos ikoniska järnmärke lättvindigt sätts på diverse kinesiska bilar från Geely-koncernen.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter