Volvo Cars har startat ett stort sparprogram i Nordamerika trots att försäljningen ökar. Mer än 10 procent av personalen kommer att få sluta – och designcentret och techhubben i Silicon Valley är nästan utraderade.
– Det finns inte något område av verksamheten som inte påverkas, säger nya USA-chefen Michael Cottone (bilden ovan) till Automotive News.
I augusti ökade Volvo Cars försäljning i USA och Kanada med 32 procent. Ändå inleder biltillverkaren ett stort sparprogram i Nordamerika, uppger Automotive News. Omstruktureringen ska totalt sett spara ungefär en miljard kronor globalt. Sedan tidigare har 1300 personer i Sverige sagts upp.
I USA och Kanada tvingas 10 procent av 1000 tjänstemän sluta för att ställa om till en effektivare elbilsorganisation. Dessutom är prestigesatsningen med ett designcenter i USA och en techhubb i Silicon Valley mer eller mindre utraderad. Enligt källor har 75 procent av de 80 anställda fått sluta, vilket innebär att bara ett 15-tal personer jobbar kvar. Volvo satsar istället på att öppna ett nytt techcenter i Singapore, meddelade bolaget i veckan.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter