Ford Mustang Fastback 428 Cobra Jet är ett av de mer åtråvärda versionerna av Mustang. Bilen har en sjuliters V8-motor som kan ge 425 hästkrafter. Nu säljs ett läckert exemplar av muskelbilen i Sverige.
Det finns bilmodeller och så finns det Ford Mustang. Finns det någon annan bilmodell som är mer känd? Den som är minsta bilintresserad känner till den ikoniska modellen. Snart 60 års produktion och miljontals sålda bilar har satt sina spår.
Men det är färre som känner till hur den ikoniska bilmodellen föddes. Mustangens tillblivelse är en berättelse om ett bilgeni men en unik magkänsla för vad kunderna ville ha som skapade sensation med en minimal budget.
Redan som barn var Lee Iacocca teknikintresserad och han började som ingenjör på Ford på 1950-talet. Han visade sig vara väldigt uppfinningsrik, ja rena bilgeniet faktiskt. Redan 1956 hittade han på privatleasing som gav kunderna möjlighet att köra en ny Ford för 56 dollar i månaden. Sedan gjck det undan med Mustangfart i karriären.
År 1962 blev Lee Iacocca chef för design och teknik hos Ford och hade lyckats sälja in sin idé till cheferna om hitta på en ny sportigare bil åt Ford. Budgeten var minimal så han fick utgå från familjebilen Ford Falcon.
På rekordtid tog han fram Mustangen som hade världspremiär den 17 april 1964. Den optimistiska planen var att sälja 100 000 exemplar av Ford Mustang det första året. Det blev 22 000 bilar – den första dagen.
Den allra första Mustangen lanserades som 1965 års modell. Redan i augusti 1964 hade Ford sålt 120 000 bilar. Bilen kom snabbt i flera olika karosstyper: Notchback, Fastback och Cabriolet.
En hel radda motoralternativ utvecklades till bilen, allt från trötta sexor till potenta V8-motorer som gjorde bilen till ett prestandamonster. Under 1965 såldes 681 000 exemplar, sju gånger mer än Fords mest optimistiska prognos.
Nu finns chansen att lägga händerna på en av de mer potenta Mustangerna. En ovanlig Ford Mustang 428 Cobra Jet säljs här hemma i Sverige via Collecting Cars. Cobra Jet lanserades 1968 och var en potent version med V8 på 428 kubiktum, motsvarande nätta sju liter. Den här Mustangen har en uppgraderad sexväxlad “Tremec T56 Magnum” manuell växellåda som ser till att alla Mustang-hästarna går ner i backen.
Bilen är läckert lackerad i en lila pearllack och har uppgraderats med en mattsvart främre spoiler, bakjalusi och en bakspoiler, samt snabbkopplingar i motorhuven, en träkantad ratt, Autometer oljetrycks- och vattentemperaturmätare, uppgraderad dörr högtalare, Motorn har MSD-fördelare och tändkablar, en aluminiumkylare, ett MSD 6AL-2-tändsystem och Edelbrock Performer cylinderhuvuden. Det ska göra att hela härligheten lämnar ifrån sig 425 hästkrafter.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter