I PR-utskicken från Nissan har det framställts som att elbilen Nissan Ariya klarar resan från Nordpolen till Sydpolen helt ensam med hjälp av ett vindkraftverk på släp. Men i själva verket får elbilen hjälp längs vägen av två dieseldrivna Ford F-350 jättepickuper. Användare började ifrågasätta expeditionen efter märkliga bilder där elbilen kördes utan vindkraftverk i färska hjulspår.
Äventyrarna Chris och Julie Ramsey har fått stor uppmärksamhet för sin resa från magnetiska Nordpolen till Antarktis i en Nissan Ariya elbil. De ska bevisa att det går att ta sig de 2700 milen i en elbil. I PR-materielet från Nissan har det sett ut som de gör resan ensamma i en Nissan Ariya elbil som bara modifierats med 39-tums jättehjul.
Batteri och drivlina är helt standard liksom fyrhjulsdriften. För att klara laddningen på resan genom polarområdena har de med sig ett portabelt vindkraftverk och utfällbara solceller. Totalt är resan 2739,5 mil lång, Carup uppmärksammade resan här den startade.
I PR-utskicket från Nissan har det sett ut som att paret genomför resan i stort sett själva, endast med hjälp av ett portabelt vindkraftverk. Nu visar det sig att elbilen får hjälp längs vägen av stora supportbilar som drivs med diesel, uppger Autoevolution. Användare på Instgram som uppmärksammade hjulspår avslöjade PR-illusionen. Resan är visserligen imponerande ändå, men man kan ifrågasätta miljönyttan och vad som verkligen bevisas här.
Tanken med att visa hur bra en elbil är även på en extrem jorden runt-resa är god, men frågan är om PR-satsningen inte är ett självmål. För att klara resan har paret hjälp av flera Ford F-350 med en 6,7-liters V8-motor med turbodiesel. ”Chris och Julie har påbörjat resan för att visa upp hur kapabla och spännande elfordon är, med hopp om att påskynda deras antagande som en positiv åtgärd mot klimatkrisen”, skriver Nissan
Väldigt lite sägs om hur det portabla vindkraftverket och solcellerna har fungerat, när elbilen är parkerad är vagnen frånkopplad. I själva verket ser det ut som bilen laddas med diesekraft från flaket på en av dieseldrivna pickuperna. Vid flera tillfällen har det portabla vindkraftverket dragits av de dieseldrivna följebilarna.
Nissan har inte berättat att dieseldrivna följebilar används, men äventyrarna Chris och Julie berättar ärligt att följebilarna fått dra loss elbilen när de kört fast. Att inte ha support skulle förmodligen vara livsfarligt i dessa polartrakter.
– Om vi är ärliga ibland har vi fått stöd av Arctic Trucks för att dra ut oss när vi har fastnat i djup snö för att tillåta oss att fortsätta, berättar de på Instagram.
Äventyrarna har fått ta emot kritiska kommentarar på Instagram sedan de till slut visade en bild där deras Nissan parkerats bredvid de två dieselbilarna som hjälper dem. Expeditionen har inte velat dela med sig av hur bilen laddats ännu, men bilen har snittat ungefär 10 mil per dag på full laddning i de extrema polarförhållandena.
– Så ni är inte ensamma på vägen utan har stödfordon? Skulle vara toppen att ha lite insyn om supportteam, deras koldioxidavtryck, er laddningsstatistik inklusive när ni laddar från fossila bränslen, skriver en användare.
Efter att artikeln publicerats har Carup blivit kontaktade av Nissan i Sverige som vill göra ett förtydligande.
– Vi vill bara förklara att det var bara i det arktiska området där det är obligatoriskt från myndigheterna att ha en stödbil med vissa villkor, uppger Nissan.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter