Här är bantestet av husbilar som överraskar. En 30 år gammal Lancia Delta Integrale körde ifrån nya Toyota GR Yaris. Och nya snabba Toyota GR Corolla fick stryk av framhjulsdrivna Honda Civic Type R – som var lika snabb som Ferrari.
Motorjournalisten Jason Cammisa har ställt ett gäng busbilar mot varandra i ett bantest, för att se vilken som är den snabbaste och även bästa bilen. För att krydda upp testet lite tog han med den gamla klassikern Lancia Delta Integrale, som byggdes som en homologeringsspecial för rally i slutet på 1980-talet.
Förvånande nog slutade Lancian inte sist i testet. Den var visserligen inte helt original, men den 30 år gamla bilen lyckades få en snabbare tid runt banan än nya Toyota GR Yaris. Lancian kom runt på 1.27,09, medan Toyotan kom runt på 1.28,34. Den fyrcylindriga tvålitersmotor står sig bra än idag, även om den sannolikt är lite trimmad här. Men så vann den också rally-VM sex år i rad.
Storebror Toyota GR Corolla var betydligt snabbare än GR Yaris, tack vare bättre däck och bättre slirdifferentialer. Den körde runt banan på 1.22,94. Men förvånande nog fick den fyrhjulsdrivna Toyotan styrk av en framhjulsdriven bil.
Honda Civic Type R tog sig runt på snabba 1.22,41, bara några tiondelar snabbare än sportbilen Ferrari 458 Italia. Även Golf R testades och gjorde bra ifrån sig, och kom in på tredjeplats med tiden 1.25,16.
– Honda Civic Type R är framhjulsdriftens riktmärke inom prestanda, det förkroppsligar allt vi älskar med en hot hatch det är snabbt det är praktiskt och ett nöje att rodda genom växlarna, säger Jason Cammisa.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter