Här är listan på de absolut krocksäkraste bilarna du kan köpa just nu. Amerikanska IIHS har infört ett nytt tuffare krocktest och gjort det svårare att få Top Safety Pick eller Top Safety Pick+.
Det innebär att över 50 bilmodeller rankats ner, bland annat har flera Volvomodeller förlorat högsta säkerhetsbetyg.
Nya bilar blir allt mer krocksäkra och nästan alla bilmodeller får idag fem stjärnor i Euro Ncap, eller har fått högsta betyget av amerikanska IIHS. Men trots det är inte alla bilar lika säkra. Nu höjer IIHS sina krav och över 50 bilmodeller tappar sin topprankning.
Framförallt är det ett nytt tuffare sidokrocktest med 82 procent mer energi än det ursprungliga testet som gjort att många bilmodeller tappat sina betyg. För att få Top Safety Pick måste bilarna vara godkända och för att få Top Safety Pick+ måste de få ett bra betyg i det nya sidokrocktestet. Dessutom krävs extra bra skydd för fotgängare och bättre strålkastare hos bilarna.
Årets stora vinnare i IIHS krocktester blev Toyota och Lexus. De fick totalt nio Top Safety Pick+ och sex Top Safety Pick. Nya elbilen Toyota bZ4X/Subaru Solterra må ha fått kritik för räckvidd, men när det gäller krocktest fick den högsta betyg.
För Volvo innebär det nya tuffare testet att flera modeller mister sin topprankning. Volvo S60, V60, S90, V90, XC60, XC60 Twin Engine, XC40 och XC40 Recharge och C40 Recharge åkte samtliga ut från bästalistan. XC90-modellen har fortfarande toppbetyget Top Safety Pick+.
Även flera andra biltillverkare fick se alla sina modeller försvinna bort från listan över de säkraste bilarna. Samtliga modeller från Audi, BMW och Mercedes åkte ut från listan. För Sveriges mest sålda elbil Volkswagen ID.4 gick det bättre, den fick topprankningen Top Safety Pick+. Tesla Model Y behåller sin plats på bästalistan, medan Model 3 nedgraderades.
– Antalet vinnare är mindre i år eftersom vi utmanar biltillverkare att bygga vidare på de säkerhetsvinster de redan har uppnått. Dessa modeller är verkliga framstående i både krocksäkerhet och krockförebyggande, säger IIHS-chefen David Harkey.
TOP SAFETY PICK+ (De allra säkraste bilarna)
SMÅ BILAR
Acura Integra
MELLANSTORA BILAR
Subaru Outback
Toyota Camry byggd efter januari 2023
STORA LYXBILAR
Genesis G90
SMÅ SUV:AR
Honda CR-V
Honda HR-V
Lexus UX
Subaru Solterra (elektrisk) byggd efter oktober 2022
MELLANSTORA SUV:AR
Hyundai Palisade
Kia Telluride
Nissan Pathfinder
Subaru Ascent
Toyota Highlander
Volkswagen ID.4 (elektrisk)
MELLANSTORA LYXSUVAR
Acura MDX
Acura RDX
Infiniti QX60
Lexus NX
Lexus NX Plug-in Hybrid
Lexus RX
Tesla Model Y (elektrisk)
Volvo XC90
Volvo XC90 Recharge (plug-in hybrid)
MINIVANS
Honda Odyssey
Toyota Sienna
STORA PICKUPER
Rivian R1T (elektrisk)
Toyota Tundra
TOP SAFETY PICK (Den näst säkraste kategorin bilar)
SMÅ BILAR
Honda Civic halvkombi förutom typ R prestandavariant
Honda Civic sedan
Mazda 3 halvkombi
Mazda 3 sedan
Toyota Corolla halvkombi
Toyota Corolla sedan
MELLANSTORA BILAR
Hyundai Sonata byggd efter december 2022
Subaru Legacy
MELLANSTORA LYXBILAR
Lexus ES 350
SMÅ SUV:AR
Mazda CX-30
Mazda CX-5
Mazda CX-50
Nissan Rogue
Subaru Forester
Toyota RAV4
Toyota RAV4 Prime (plug-in hybrid)
Toyota Venza
MELLANSTORA SUV:AR
Ford Explorer
Mazda CX-9
MELLANSTORA LYXSUVAR
Lincoln Nautilus
Vad är IIHS?
IIHS är en förkortning för Insurance Institute for Highway Safety och är en oberoende, ideell vetenskaplig och organisation som har som syfte att att minska dödsfall, skador och egendomsskador från motorfordonsolyckor genom forskning och utvärdering och genom utbildning av konsumenter, beslutsfattare och säkerhetspersonal. En av de viktigaste delarna i verksamheten är att krocktesta nya bilar.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter