Nya elbilen Jeep Avenger skrällde och blev Årets Bil 2023. Bilen är Jeeps första elbil och långt ifrån någon terräng-Jeep. Snarare är det en liten och gullig bil för staden. Men hur bra är egentligen Jeep Avenger och vad gjorde den till Årets Bil 2023? Carup har gått igenom de första testerna av Jeep Avenger.
– Jeep har byggt en utmärkt stadsbil. Som alla anständiga elbilar är drivlinan tyst, smidig och lokalt utsläppsfri, skriver Top Gear.
Jeep Avenger skrällde och vann Årets Bil 2023 före förhandsfavoriten Volkswagen ID.Buzz. Avenger kammade hem 328 poäng och fick 21 toppröster från journalistjuryn med 57 medlemmar. Det är första gången någonsin en Jeep är nominerad i Årets Bil och då blev det seger direkt.
Vad är det då som gör att Jeep Avenger slog ut konkurrenterna som Årets Bil? Det handlar om Jeeps allra första elbil någonsin. Designen har visserligen klara Jeepvibbar, men någon terrängbil handlar det inte om, till att börja med är bilen endast framhjulsdriven. Den har en relativt modest elmotor på 156 hästkrafter och tar sig 40 mil på en ful laddning enligt WLTP-normen.
Enligt Jeep själva kombinerar bilen Jeeps DNA i en kompakt SUV. Ja, designen är mycket trevlig att titta på, men i själva verket delar bilen teknisk plattform med Opel Mokka-e, Peugeot e-2008 och e-208, den så kallade e-CMP-2. Batteriet sitter under stolarna fram och bak. Och det kommer faktiskt en bensindriven variant, men bara i Spanien och Italien.
Avenger tillverkas i Stellantis fabrik polska Tychy. Tack vare Jeeps Selec-Terrain och Hill Descent Control och god markfrigång lovar Jeep att terrängegenskaperna ska vara hyfsade, även om det i första hand är en stadsbil. Senare ska en fyrhjulsdriven version tillkomma.
Jeep Avenger har ett nytt batteri på 54 kWh, som tillverkas av Stellantis själva. Det består av 17 moduler och 102 celler som använder NMC 811 Lithium-Ion-kemi och levererar 400 km räckvidd i WLTP-cykeln, vilket blir 550 km i stadscykeln. Enligt Jeep är batteriet extra kompakt för att rymmas under fram- och baksätena och kardantunneln.
Jeep Avenger är en relativt liten bil som bara 4,08 m lång. Kanske föll juryn för det tuffa utseendet med korta överhäng fram och bak som ger fina proportioner. I kombination med ovanligt stora hjul för bilstorleken gör det att designen sticker ut.
Interiören är en modern historia med pekskärm i mitten och relativt få knappar. Jeep hävdar ändå att den är inspirerad av Wrangler. Sätena har läderinlägg och i vissa utrustningsnivåer finns massagefunktion. Baksätet är inte alltför stort, men räcker bra för småväxta personer. Bagageutrymmen är dock ganska rymligt för klassen och mäter 380 liter.
De första testerna av bilen är riktigt positiva, utan att vara så hyllande som man kanske förväntar sig av en Årets Bil-vinnare, men Avenger verkar vara en charmig stadsbil som framförallt går hem i södra Europa.
Top Gear framhåller att Jeep har byggt en utmärkt stadsbil, med OK räckvidd och tillräckligt snabb snabbladdning. Den sköter sig bra både i stan och på lite längre resor. Den gör heller inte bort sig när du kör ut i terrängen utanför allfarvägarna, men någon riktig terräng-Jeep är det inte.
– Jeep har byggt en utmärkt stadsbil. Som alla anständiga elbilar är drivlinan tyst, smidig och lokalt utsläppsfri. Det kvalificerar sig för olika incitament för billiga parkering och trängselzoner. Den är liten och manövrerbar och den boxiga konturen hjälper dig att bedöma hörnen. Den tåliga exteriören och fartguppsglada fjädringen lugnar dina nerver, skriver Top Gear.
Brittiska What Car? ger nya Jeep Avenger betyget fyra av fem, de lyfter fram att den är ett spännande och tilltalande tillskott till den minsta SUV-klassen. Den anständiga räckvidden kommer att ge den en egen nisch på marknaden.
– Även om den har viss terrängkapacitet, med Hill Descent Control och körlägen inklusive snö, sand och lera, är Avenger inte en fyrhjulsdriven bil. Den har skapats för att först och främst vara en bra terrängbil och har framhjulsdrift.
Det bockar av många kryss och generellt sett är det en kompetent och lättkörd bil, med få negativa egenskaper. Prestandan är bra vid låga hastigheter, vilket gör den enkel i stopp-start-trafik, men den blir lite mer ansträngd i högre hastigheter, skriver tidningen.
Autocar är mycket positiva til bilen och konstaterar att Jeep aldrig tidigare har haft en så trendig och konkurrenskraftig produkt. ”Avenger kommer inte att förändra världen, men den kommer säkert att förändra Jeeps värld”, i alla fall om det något begränsade återförsäljarnätverket hänger med i svängarna, anser Autocar.
– Jeeps bilar har aldrig riktigt hängt med någonstans i Europa utanför Italien (där dess framgång till stor del är en biprodukt av förhållandet till Fiat) och anmärkningsvärt nog är bara en av 100 stadsjeepar som säljs i Europa en Jeep. Efter många falska förhoppningar, så här är bilen Jeeps nya ägare Stellantis hoppas ska ändra på det: Jeep Avenger, skriver Autocar.
Jan-Erik Berggren på Expressen sitter i Årets Bil-juryn och lade sin toppröst på Volkswagen ID.Buzz, men han är ändå relativt positiv till Jeep Avenger. Han framhåller att den är lättkörd och har en robust image och kan bli populär bland bilköparna, även om det i första hand är en stadsbil.
– Styrningen är riktigt bra och trots att Avenger, än så länge, bara är framhjulsdriven klarar den också av en sväng på en relativt lätt terrängbana. Det finns körlägen för sand, lera och snö och det finns kör-långsamt-nedför-backe-kontroll. Jag hinner också prova körlägen som eco, normal och sport men utan fyrhjulsdrift blir det här mest för syns skull. Det är inga större skillnader mellan de olika körprogrammen. 0-100 km/h ska enligt Jeep klaras av på nio sekunder, väldigt måttligt för att vara en elbil. Maximal toppfart är satt till 150 km/h, även det lägre än flera av konkurrenterna, skriver Expressens Jan-Erik Berggren.
Tyska Focus är positiva till bilens väldisponerade utrymmen som rymmer fyra vuxna med ett generöst bagageutrymme. Däremot sågar de faktumet att Jeep lanserar en bil utan fyrhjulsdrift.
– Bittert för Jeep-fans: vid marknadslanseringen kommer den elektriska Avenger med endast framhjulsdrift och är därför inte en riktig Jeep för många. Den bildhöjande fyrhjulsdrivna versionen, som många skulle vilja ha, kommer först i slutet av nästa år, skriver Focus.
De är imponerade av egenskaperna hos den tvåhjulsdrivna chassit.
– Även på en lätt terrängbana med konstgjord axelvridning presterade den elektriska crossovern stabilt och kändes, tack vare den exakt kontrollerbara elektriska drivningen, bekväm på hala underlag och ojämnt underlag.
Fakta: Jeep Avenger Electric
Pris i Sverige: Ej fastställt.
Motor: 156 hk (115 kW), vridmoment 260 Nm.
Batteri: litiumjon, 54 kWh brutto/51 kWh netto.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 256, längd 408, bredd 178, höjd 153.
Bagagevolym bak: 355 liter.
Acceleration: 0-100 km/h 9 sekunder.
Toppfart: 150 km/h.
Räckvidd: 40 mil, enligt WLTP.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter