Privatleasing på nya bilar har chockhöjts. En genomgång som DI har gjort visar att månadsavgifterna för många populära elbilar har ökat med 1 500-2 155 kronor på ett år.
Carup berättade i förra veckan att många som redan privatleasar en bil eller har billån kan förvänta sig höjda månadskostnader i takt med att räntan har höjts.
Kostnaden för att privatleasa en helt ny bil har redan gått upp kraftigt. En genomgång som DI har gjort visar att månadsavgifterna har chockhöjts på ett år.
Populära elbilar från Kia har fått en höjning på 46-83 procent från 2021. En Kia e-Soul som förra året kostade 2495 kronor i månaden att leasa ligger nu på 4650 kronor. Kia EV6 utsågs till Årets bil 2022. Förra året kunde du leasa EV6 för 4695 kronor per månad, nu kostar motsvarande bil 6850 kronor, enligt DI.
Även Sveriges populäraste elbil, Volkswagen ID.4, har ökat kraftigt. Hösten 2021 kunde du privatleasa bilen för 4695 kronor, idag ligger samma bil på 6315 kronor per månad. MG ZS som var mycket populär förra året har höjts med 57 procent till 4130 kronor per ånad.
Orsaken till de kraftiga höjningarna är dels räntan, men också att biltillverkarna fått höjda produktionskostnader till följd av komponentbrist, kriget i Ukraina och högre fraktpriser. Även den minskade klimatbonsen från 70 000 kronor till 50 000 kronor påverkar leasingpriset på elbilar.
För den som privatleasar en ny bil för 6850 kronor kan det tillkomma ytterligare höjningar av månadsavgiften när räntan höjs ytterligare, vilket är högst sannolikt då Riksbanken förutspår en fördubblad styrränta till nästa år.
– Vi är tydliga med det i vår kommunikation, att det är en rörlig ränta och att månadsbeloppet kan komma att ändras. Det är vi också med klimatbonusen, där är det viktigt att vara transparent, att den kommer regleras”, säger Kias PR-chef David Lilja till DI.
Carup har tidigare skrivit om att den som redan privatleasar kan förvänta sig höjda månadsavgifter i takt med att räntan stiger. Bilistorganisationen M Sverige uppmanar den som är missnöjd att vända sig till leasingbolaget.
– Ingen vet hur dyrt det kan bli. Det är långt ifrån självklart ett bra alternativ att privatleasa en bil idag, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Riksförbundet M Sverige.
Så mycket har privatleasingen ökat
Volkswagen ID.4
2021: 4695 kr/mån
2022: 6315 kr/mån
Peugeot e-208
2021: 2699 kr/mån
2022: 4299 kr/mån
Kia e-soul
2021: 2495 kr/mån (lagerbilar)
2022: 4650 kr/mån
Kia EV6
2021: 4695 kr/mån
2022: 6850 kr/mån
Citroën e-C4
2021: 2899 kr/mån
2022: 3899 kr/mån
Opel Corsa e-dynamic
2021: 2699 kr/mån
2022: 3999 kr/mån
Tesla Model Y
2021: 7990 kr/mån (november)
2022: 8995 kr/mån
MG ZS EV
2021: 2630 kr/mån
2022: 4130 kr/mån
Renault Zoe
2021: 2450 kr/mån (inkl vinterdäck)
2022: 4290 kr/mån. Lagerbilar finns för 3999 kr/mån
Källa: DI.se (informationen hämtad från bilföretagens prislistor och tidningar och avser 36 månaders Lessing)
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter