Den ovanliga skylten skapar osäkerhet, vrede och frustration på svenska vägar. Men trots kritiken fortsätter kommuner att sätta upp det.
– Denna skyltning är bland det märkligaste jag sett, skriver en körlärare i Sundsvalls Tidning.
Vägmärket är fortfarande ovanligt i Sverige. Men där det dyker upp väcker det ofta starka reaktioner. Bilister beskriver korsningarna som förvirrande, insändare har kallat reglerna obegripliga och boende berättar om irritation och högljudda konflikter. Flervägsväjning innebär att alla infarter till korsningen har väjningsplikt. Ingen väg har företräde från början. Tanken är att den som kommer först kör först, medan övriga trafikanter visar hänsyn och söker ögonkontakt för att gemensamt lösa situationen.
I praktiken är det just den delen som många tycker är svår. När Ystads Allehanda besökte en sådan korsning berättade boende att många bilister först tror att de närmar sig en rondell, trots att det inte är någon cirkulationsplats. Flera kör därför rakt igenom korsningen utan att sakta ned särskilt mycket.
– Folk förstår inte riktigt vad det är för korsning, säger Jan Björk, trafikansvarig inom SPF.

Kritiken är bred och sprider sig över hela landet. I Örebro har den nya skyltningen utanför en skola blivit en snackis efter att högerregeln och stopplikt ersatts med flervägsväjning. En boende i området beskriver hur bilister ofta blir osäkra och börjar tuta på varandra.
– Människor vet inte vad den betyder. Så det är först in och först ut som gäller, och de tutar på varandra när de har bråttom, säger Carinne Lancereau till Nerikes Allehanda.
Trots kritiken försvarar Örebro kommun lösningen. Trafikingenjören Frida Sunesson säger till NA att syftet är att få ner hastigheterna och tvinga bilister att bli mer uppmärksamma.
– Folk tycker inte att det är självklart vem som ska åka först och därför får vi ett mycket bättre samspel som leder till lägre hastigheter, säger hon.
Kommunen betonar att flervägsväjning bara används på ett fåtal platser där högerregeln inte fungerat tillräckligt bra. Enligt Sunesson leder lösningen till mer defensiv körning och bättre samspel mellan trafikanterna. Även Nationella Trafiksäkerhetsförbundet (NTF) har tidigare pekat på att principen ofta ger lägre hastigheter eftersom ingen trafikant automatiskt har företräde.
Samtidigt medger flera kommuner att lösningen kräver att bilister verkligen följer reglerna och är uppmärksamma på varandra. Det är också därför vägmärket fortsätter att dela svenska bilister. För vissa är det enligt de ett smart sätt att öka säkerheten. För andra är det en skylt som bara skapar förvirring, irritation och ibland rena kaoset i korsningen.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.





















