Införandet av sänkt klimatbonus för laddhybrider och dyra elbilar försenas – men ingen vet hur länge. För bilköparna blir det rena lotteriet vem som ska få bonus. Får du din bil på rätt dag kan du vinna 70 000 kronor i bonus.
– Det är inte beslutat än men det förväntas tas beslut 9 juni, säger Mats Einarsson, verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen, till Carup.
LÄS MER: Beslutet fattat – då tas bonusen bort
Beslutet med att införa ändrade bonusregler för elbilar och laddhybrider har dragit ut på tiden. Regeringen skulle ha fattat beslut tidigare i vår och förändringen skulle börjat gälla från 1 juli. Nu står det klart att införandet förenas, men hur länge vet ingen. För den som väntar på leverans av en ny bil blir det rena lotteriet.
– Det är inte beslutat än men det förväntas tas beslut 9 juni. Som jag förstått så kommer pristaket på 700 000 kronor gälla för personbilar. Då beslutet ska tas minst en månad innan lagen börja gälla så är det mao inte 1 juli som den nya lagen kommer börja gälla ifrån utan tidigast 10 juli om beslutet tas 9 juni, säger Mats Einarsson på Transportstyrelsen.
Den som väntar på leverans av en ny elbil som kostar över 700 000 kronor kan därmed gå miste om hela bonusbeloppet på 70 000 kronor om bilen levereras på fel dag. Bilar med ett högre grundpris än 700 000 kronor får ingen bonus alls när regeln införts. Och den som har tur att få leverans före det okända datumet kan vinna 70 000 kronor på regeringens bonuslotteri.
Även köpare av laddhybrider kan vinna eller drabbas av den märkliga kortsiktigheten hos regeringen och klimat- och miljöminister Annika Strandhäll. Fram till ett okänt datum kan köparen få bonus på upp till 45 000 kronor, efter datumet sänks bonusen till maximalt 20 000 kronor. Utsläppsgränsen för att få bonus sänks från 60 gram per km till 50 gram. Men inte ens Transportstyrelsen vet alltså när och många köpare av laddhybrider riskerar nu att oförskyllt tappa 10 000-tals kronor, medan de som har tur att få bilen på rätt datum kan få pengarna. Carup har sökt klimat- och miljöminister Annika Strandhäll.
Carups åsikt: Att ge bilköparna och bilföretagen så här kortsiktiga förutsättningar och låta det vara ett lotteri vem som ska få bonuspengar är rättsosäkert och föraktfullt mot den som vill ta ansvar och köpa en klimatvänligare bil. Om regeringen är minsta seriösa borde bonusgränser och sänkt bonus införas först vid nyår.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter