27 elbåtar säljs ut till vrakpris efter konkurs

Så sent som i somras fick den svenska elbåtstillverkaren in 50 miljoner kronor i en investeringsrunda. Nu har de gått i konkurs. Och elbåtarna reas ut tokbilligt – men det finns en hake.

X Shore har under flera år varit ett av Sveriges mest profilerade elbåtsbolag. Företaget har byggt sitt varumärke kring eldrift, skandinavisk design och ett tydligt hållbarhetsfokus. Ambitionen har varit att utmana traditionella motorbåtar med eldrivna alternativ som både ska vara tystare, billigare i drift och bättre anpassade för framtida miljökrav. Men för bara två månader sedan ansökte produktionsbolaget om konkurs.

Efter konkursen säljs nu 27 elbåtar ut på auktion till priser som ligger långt under vad de en gång kostade som nya. På auktionssajten Toveks Auktioner listas allt från nästan färdiga båtar till rena reparations- och produktionsobjekt. Det kan bli rena fynd för den som kan sina elbåtar för utgångspriset för en färdig elbåt var minst 2,5 miljoner kronor. Nu kan du ro hem en båt för mindre än en tjugondel av den summan.

Modellerna från vänster, Xshore Eelex, X Shore 1, X Shore PRO. Foto: X Shore
En av elbåtarna som säljs på auktionen: Bild: Tovek Auktioner

– OBS!! Det är viktigt att köparen själv kommer på utsatt tid för visning för att själv besikta båten. Samtliga båtar säljs i befintligt skick och det är upp till köpare att själv besikta båtarnas status. Vi har specificerat varje båt efter den information som funnits tillgänglig men statusen kan ej garanteras, skriver auktionssajten Tovek.

Samtliga båtar kommer från X Shore Production AB, bolaget som ansvarade för tillverkningen och som försattes i konkurs tidigare i höst. Utförsäljningen är redan i gång och omfattningen är ovanlig även i ett konkursfall. Totalt rör det sig om 27 elbåtar. Skicket varierar kraftigt. Vissa beskrivs som fabriksnya, andra som halvfärdiga eller i behov av reparation. Alla säljs i befintligt skick och utan garantier. Köparen ansvarar själv för att närvara vid visning och besiktiga objekten på plats.

Båtarna ser ut att sälja ut långt under vad de kostade tidigare. Bild: Tovek Auktioner

Så sent som i juni i år kommunicerade X Shore en helt annan bild. Då meddelade bolaget att man stängt en finansieringsrunda på 50 miljoner kronor för att accelerera satsningen på elektrisk marin mobilitet, både för fritids- och yrkesmarknaden. I kommunikationen betonades ett växande intresse för elbåtar, särskilt från professionella aktörer där regleringar, utsläppskrav och driftkostnader driver på omställningen.

Bolaget lyfte då fram stora besparingar jämfört med traditionella förbränningsmotorer, med upp till 84–90 procents lägre driftskostnader för vissa användningsområden. Man pekade också på en produktionsanläggning i Sverige som beskrevs som en av de mest avancerade i sitt slag, med kapacitet att bygga upp till 900 båtar per år.

I dag är läget ett annat. På auktionen startar flera objekt på 50 000 kronor och i skrivande stund har det högsta budet nått omkring 270 000 kronor. För den som funderar på att lägga bud finns både möjligheter och tydliga risker. Priserna är låga, men det handlar om ofullständiga produkter, oklar teknisk status och ett varumärke vars framtid är osäker. Det finns inga löften om support, reservdelar eller att båtarna enkelt går att färdigställa.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt