Mekanikerns varning till Volvo-ägare

Finske mekanikern Jesse Haapala gjorde oväntad upptäckt när han undersökte trasig Volvo-hybrid. Nu varnar han andra Volvoägare för felet.
– Sånt här har vi inte sett tidigare, säger Jesse. 

Både i Finland och Sverige har mekanikern Jesse Haapala gjort sig känd för att vara något av en elbilsexpert. Vid hans verkstad i Finland reparerar han även hybridbilar och den senaste tiden hävdar han att det har kommit in ett flertal Volvohybrider.
– Just nu är det Volvohybrider vi arbetar mest med, säger Jesse. 
– Men man måste förstås också ta hänsyn till att det finns enormt många sådana bilar här, fortsätter han. 

Jesse hävdar att de flesta trasiga Volvo-laddhybriderna kräver större reparationer och oftast behöver kunderna betala över 30 000 kronor. Om ett helt batteri måste bytas kan det kosta omkring 50 000 kronor.
– Det svider förstås för kunden, säger mekanikern. 

Många av Volvohybriderna Jesse fått in har problem med batteriet, men en hel del av bilarna har en bakmotor som slutat fungera eller gått sönder helt. Jesse fick nyligen in en Volvo XC90 med en trasig bakmotor, så kallad ERAD. Till en början visste han inte vad som var fel, men han hörde tydligt att något inte lät som det ska. Tidigare har en brittisk mekaniker gett rådet att byta oljan i ERAD-systemet.
– Det var svårt att avgöra vad ljudet berodde på, men det är helt klart något som är fel, säger Jesse Haapala. 

Jesse började med att undersöka oljan som smörjer växellådan mellan elmotorn och drivaxlarna. Han försökte se ifall han kunde upptäcka några metallbitar i oljan med hjälp av en magnet. Han upptäckte några mindre bitar, men ingenting som såg allvarligt ut.
– Det ser ändå ganska bra ut, säger han. 

Han plockade sedan isär elmotorn och upptäckte då fel han aldrig tidigare sett. Jesse upptäcker kuggbitar från kopplingen på en plats i motorn de absolut inte ska vara vid.
– Det är ett lite ovanligare fel. Sånt här har vi inte stött på tidigare, men nu har vi det, säger Jesse. 

Jesse tror metallbitarna kommer från den bakre motorns koppling. Detta ska i sin tur ha skadat motorns rotorlager.
– Det är ett ganska märkligt fel eftersom resten ser bra ut, säger han. Men det är inte konstigt att motorn lät konstigt, säger Jesse. 

Även om mekanikern fått arbeta mycket med Volvobilar den senaste tiden är det inte något han ogillar.
– Vi gör mycket Volvo, och det är faktiskt rätt trevligt att arbeta med dem. I huvudsak skulle jag ändå säga att de fungerar ganska bra, avslutar Jesse.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt