Elbilen är knappt inkörd och är dessutom av årets årsmodell. Ändå har 274 000 kronor redan gått upp i rök. Volvos nya flaggskepp visar hur brutalt snabbt värderaset kan vara på en ny elbil.
Volvo har haft en tuff start med EX90. Förseningar, mjukvaruproblem och avstängda funktioner har präglat lanseringen. Nu byts datorerna ut även på redan sålda bilar och systemen ska fungera bättre. För köpare på begagnatmarknaden kan det bli ett guldläge. Men för den som köpt bilen ny och planerar att sälja den inom en snar framtid är det en ekonomisk mardröm som nu blir verklig.
När Performance-modellen av EX90 i Ultra-version rullade ut från handlaren kostade den 1 144 000 kronor. I dag ligger samma bil ute för 869 900 kronor efter bara 769 mil på vägarna. Det betyder ett tapp på 356 kronor per mil trots att det handlar om en 2025:a, alltså Volvos allra senaste årsmodell. För många bilköpare är det här siffror som normalt hör hemma efter flera år, inte efter några månader.

Bakom raset finns en förklaring. Volvo gör nämligen om sitt eldrivna flaggskepp redan efter något år. Nästa version av EX90 får ett helt nytt 800-voltssystem, snabbare laddning, bättre acceleration och uppdaterad teknik rakt igenom. Det gör att dagens version snabbt känns lite daterad, trots låg körsträcka och nytt modellår.
Samtidigt pressas priserna från ett annat håll. Fabriksnya EX90 reas just nu ut med rabatter på upp till 200 000 kronor. Det finns bilar som säljs för omkring 919 000 kronor utan att ha rullat en enda mil. Plötsligt konkurrerar begagnade exemplar direkt med fabriksnya bilar och då blir värdefallet kraftigt.

Samma mönster syns hos systermodellen Polestar 3. Där har värdet fallit med omkring 400 000 kronor efter 2 310 mil. Även här är det den snabba teknikutvecklingen som spökar. När nya versioner blir effektivare, laddar snabbare och erbjuder mer prestanda tappar de tidiga exemplaren snabbt i attraktivitet.
Mycket kretsar kring skiftet till 800 volt som Carup skrivit om. För föraren innebär det kortare laddstopp och mer räckvidd på kortare tid. Volvo uppger att den uppdaterade EX90 ska kunna ladda runt 25 mil på cirka tio minuter under rätt förutsättningar. Men för den som kan tänka sig att ladda några minuter extra går det att spara en bra slant på att köpa årets modell.

LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















