De trotsar mackdöden. Bygger en ny jättestation i klassiskt snitt.
– Jag tycker det är helt fantastiskt, säger Per Olof Höög (S), kommunstyrelsens ordförande i Borås.
Den lokala sossepampen jublar när Circle K börjar bygga en jättemack vid infarten till Borås. Samtidigt läggs det ner massor med mackar runt om i landet. Och ekonomen Claes Hemberg förutspådde förra veckan att bensinmackarna snart kommer att bli utrotade.
– Många av bensinstationerna föddes på 1930-talet. Få lär fylla 100 år. För elen ändrar inte bara energislaget utan även distributionen, priserna och konkurrensen. Något som även slår mot mackarna och bensinåkarna, säger Claes Hemberg.
Det tror inte Per Olof Höög. Att bensinmackarna kommer att försvinna är lika troligt som att Norrby skulle gå om Elfsborg och bli stadens lag. Det tror i alla fall Per Olof.
– Nej, det tror jag inte. Man kommer kanske att ställa om till att erbjuda elektricitet för elbilen. Sedan har mackarna andra funktioner än att bara vara bensinmackar, säger Per Olof Höög.


En gång i tiden var bensinmackarna totalstationer. Där kunde man tanka medan oljig gubbe i skitig overall byta torkarblad. I butiken fanns några torra kexchoklad och allt man kunde behöva för bilvård.
– Den klassiska bensinstationen är så mycket mer i dag än bara bensin, säger Erika Söderlund på Circle K.
Claes Hemberg tror att de flesta bensinmackarna är försvunna en bit in på 2030-talet.
– Då ska rimligtvis hälften av alla dagens mackar vara nedlagda. För hushållen stannar inte och laddar på vägen i samma utsträckning som vi fyller på bensin. Nej, el fyller vi på vid husknuten. Det är ju där bilen vilar 95 % av timmarna. Det passar utmärkt för att ladda. Och då åker vi alltid hemifrån med fullt batteri. Det är en ny värld jämfört med bensinen, säger Claes Hemberg.
Trotsar mackdöden
Ändå bygger Circle K en jättestation utanför Borås. Bensinjätten tror inte alls på de här spådomarna. Istället ställer de om och blir mer än en bensinmack. Nu konkurrerar man med snabbmatskedjor.
– Med elbilen kommer längre besök och delvis nya behov, och folk kommer alltid behöva stanna på längre resor för att äta, gå på toaletten och tanka/ladda. Det är klart att man kan ladda på obemannade platser också, men det är väl i ärlighetens namn inte lika trevligt, säger Erika Söderlund.
Borås kommunstyrelse har redan röstat för en försäljning av tomtmarken till Cirkle K. Prislappen är nästan 16 miljoner kronor. Sedan kommer bensinkedjan att få tillgång till tomten nästa år. Nu återstår bara att kommunfullmäktige ska klubba beslutet. Men det väntas bara vara för sakens skull.
– Det är fantastiskt bra. Det är ett stort arbetsområde med 7000 anställda där ute. Vi är också på väg att utveckla en ny på- och avfart, säger Per Olof Höög.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















