Rekorddyr svensk tunnel: 6 km för 56 miljarder kr

Göteborg utklassar Stockholm. Nya järnvägen Västlänken med 6 km tunnel ser ut att spränga alla kostnadsramar och kantas av skandaler.
– Det finns en rad olika saker som kan ha gått snett, men något har verkligen gått åt fanders, säger vår källa.

Det sprängs under Göteborgs stad. Västlänken ska fram till varje pris. Från början skulle den åtta kilometer långa järnvägsförbindelsen med en tunnel på sex kilometer kosta tjugo miljarder kronor. Nu har notan rusat iväg och Trafikverket befarar att slutpriset kan hamna på 56 miljarder kronor. Åtta kilometer järnväg blir därmed dyrare än Öresundsbron.
– Det är så när man bygger att det är svårt att veta vad som finns under marken. Då får man vara beredd på att justera prognosen, säger Tove Ståhl på NCC.

Det var precis vad den stora byggherren ville. Men Trafikverket sa nej. Man var bestämda med att inget skulle ändras. Planen måste hållas och bygget ska vara klart till 2030. Västlänken kommer att bli dyrare än både Öresundsbron och Förbifart Stockholm.

En sex kilometer lång tunnel byggs genom centrala Göteborg. Foto: Trafikverket
Bygget av Västlänken har blivit mer komplicerat än någon kunde drömma om. Nu finns det uppgifter om att slutnotan ska landa på 56 miljarder kronor. Foto: Trafikverket

I höstas skakades projektet av en stor skandal. Plötsligt bröt Trafikverket kontraktet med entreprenören NCC. Genast började det spekuleras kring vad som kunde vara anledningen.
– Det måste vara något allvarligt, annars hade man inte gått så långt, säger en källa med insyn i projektet till oss på Carup.

NCC blev förbannade på Trafikverket. Direkt efter uppsägningen gick de ut i media och pratade om att man planerade en stämning mot Trafikverket.
– Vi anser att Trafikverket förändrade förhållandena i projektet från att vi tecknade kontrakt. Det är många saker som har förändrats under tiden när det kommer till tidsplan och budget, säger Tove Ståhl, presschef på NCC. 

Västlänken kommer möjliggöra att tågen kör igenom Göteborg istället för att vända.

Trafikverket har stämt NCC på 1,35 miljarder kornor. Enligt dem har NCC brustit och det har varit allvarliga brister som hotar att äventyra hela miljardprojektet.
– Vi ser ingen annan utväg, säger Patrick Guné, chef för stora projekt på Trafikverket, till SVT.

Enligt stämningsansökan som Trafikverket lämnat in mot byggjätten NCC kräver de 1,35 miljarder kronor för fel och brister under projektet. Den här tvisten väntas fortsätta och båda parter är väldigt fåordiga om vad som verkligen hände.
– Det finns en rad olika saker som kan ha gått snett, men något har verkligen gått åt fanders, säger vår källa.

Trafikverket fick ge sig ut på jakt efter nya entreprenörer. Det är det känsliga avsnittet under Korsvägen som det handlar om. Öppna schakt på Liseberg och massor under Mölndalsån som behöver tömmas. Till slut lyckades man kontraktera Züblin och Veidekke för att utföra jobbet som NCC inte fick slutföra. 
– Man har inte alltid kännedom om vad som finns i marken. Ofta behöver man justera uppdraget i takt med att det fortsätter. Just etappen Korsvägen har man drabbats av en miljödom som gör att man inte får arbeta eller bullra som man planerat från början, säger Tove Ståhl.

NCC ville försöka att slutföra projektet till 2030. Men Trafikverket valde att bryta avtalet och försöka hitta andra entreprenörer. 
–  Det påverkar såklart tidsplanen. Men Trafikverket har inte velat ge oss ett tidspåslag, det har vi diskuterat i fem års tid. Nu har vi kommit till vägs ände där vi inte kommer överens och där kommer de fram till att häva kontraktet. Nu följer en juridisk process om det som vi har diskuterat under åren. 

Foto: Trafikverket

Det är ett komplicerat projekt. Man återupptog snart sprängningarna och fortsatte att krypa allt djupare och längre ner i berget. På tjugo meters djup ska tunneln ligga. Om några kommer tågen att forsa fram där. Men i skrivande stund är det bara spränghål som ska börja gjutas med betong.

En av Sveriges längsta tunnlar

Precis som alla andra byggprojekt har Västlänken kantats av motgångar och problem. Hela bygget skulle kosta tjugo miljarder. Den prognosen har sedan länge hamnat i pappersinsamlingen. Den nuvarande kostnaden förväntas springa över 50 miljarder, mer än vad Öresundsbron kostade.

Hela Västlänken ska bli åtta kilometer lång. Sex av de kilometrarna ska ligga under mark. De ska sträcka sig genom en av Sveriges längsta tunnlar under staden. Och man börjar redan bli klara med den första etappen. Göteborgs Central får ett nytt utseende. Tidigare har det varit en säckstation. En sådan där tågen körs in och sedan får återvända samma håll.

Göteborgs nya centralstation ska invigas om prick ett år. Foto: Trafikverket

Med Västlänken kommer trafiken att kunna fortsätta norrut från stationen. Den nya stationen öppnar om exakt ett år från nu.
– Vi har fullt fokus på att avsluta det sista, både ovan och under mark. Nu handlar det om att färdigställa de sista arbeta, göra de sista testerna och vi förbereder oss för slutbesiktning nu i december, säger Mikael Larsson, projektledare för deletapp Centralen.

Trafikverkets och deras entreprenörer håller på att avsluta det sista arbetet i tunneln från centralen. Nu i december ska den besiktigas och man hoppas att den redan nästa år kan öppnas för trafik.
– I takt med att anläggningen blir klar testas installationerna noggrant, så att allt uppfyller kraven på funktion och säkerhet. Det sista halvåret blir extra spännande. Då kommer vi att genomföra större övningar för att till exempel testa utrymningsvägar. Sedan väntar förberedelser inför invigningen i december 2026, säger Mikael Larsson.

Foto: Trafikverket

Västlänken är ett monsterprojekt med enorma delprojekt. Ett av dem är att bygga en tunnel under Göta älvs mynning. Det ger byggarna en extra utmaning. Berget under vatten blir poröst och fulla med sprickor. Sådana måste fyllas med betong och bultar.
– Med spontväggarna bygger vi en box. Den fylls sedan igen så att vi kan köra ut maskiner som ska installera ytterligare förstärkningar, så kallade RD-pålar. Det innebär att vi borrar ner stålrör i leran och ner i det underliggande berget. När vi gräver djupare förstärks rören med hammarband och stämp, berättar Johanna Arvidsson, delprojektledare.

Hela Västlänken är planerad att vara klar till 2030. Om Trafikverket hinner detta är oklart. Men den dagen allt öppnar för trafik kommer det att revolutionera infrastrukturen i Göteborg.  Frågar man göteborgarna på stan tycker de att Västlänken är en dålig idé. Det utskällda projektet skulle från början kosta tjugo miljarder kronor. Nu har prislappen dragit iväg och ser ut att bli dyrare än Öresundsbron. Bara konsten längs de åtta kilometerna beräknas sluta på 64 miljoner kronor.

Trafikverket och politikerna hoppas att folk ska ändra sig. Om ett år kommer de första tågen att rulla ut från Göteborgs Central. Då är den första etappen klar.
– Att spåren nu gjuts på plats i tunneln visar verkligen att vi närmar oss slutet av arbetet. Om drygt ett år kommer tågen att rulla här, och resenärerna kan kliva av och på vid en helt ny station mitt i Göteborg, säger Petra Rydén, banansvarig på Trafikverket.

Lista: Sveriges längsta järnvägstunnlar:

1 Hallandsåstunneln, 8,7 
2 Namntalltunneln, Sollefteå: 6
3 Citytunneln, Malmö: 5,9
4 Citybanan, Stockholm: 5,6 
5 Björnböletunneln, Örnsköldsvid: 5
6 Arlandatunneln: 5
7 Kroksbergstunneln, Härnösand: 4,8 
8 Norralatunneln, Söderhamn: 3,8 
9 Trollhättetunneln: 3,5
10 Bjäsholmstunneln, Hörnösand: 3,4

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt