Donald Trump har blivit kär i japanska småbilar. Nu vill han ta världens minsta bilar till landet som älskar stora bilar.
– Jag gav omedelbart utrikesministern instruktioner om att godkänna produktionen av den här typen av bilar i USA, säger han.
USA:s president Donald Trump ska efter ett besök i Japan ha blivit imponerad av hur populära och funktionella kei-bilar är. Den här typen av bilar är populära i Japan och finns också i andra delar av Asien och Europa, men är sällsynta i USA. Presidenten vill nu att biltillverkare ska producera kei-liknande bilar i USA:
– Om du åker till Japan har de en väldigt liten bil där, de är väldigt små, de är väldigt söta och jag undrade hur de skulle klara sig i vårt land. Alla tror att de skulle klara sig bra, men man får inte bygga dem. Så jag gav omedelbart utrikesministern instruktioner om att godkänna produktionen av den här typen av bilar i USA, säger Trump.

En kei-bil är en mycket liten bil designad för att möta specifika japanska regler. Som maximalt får den vara 3,4 m lång, ha en motor på högst 660 cc slagvolym och ha en effekt på högst 64 hästkrafter. Kei-bilar är extremt populära i Japan, särskilt i städer. De är små, effektiva och finns i många olika typer, exempelvis som vanlig personbil, minibuss och pickup.
Varför vill Trump införa den här typen av bilar i USA?
Trumps administration vill sänka regelribban för tillverkare som Toyota och Honda, så de ska kunna tillverka och sälja mikrobilar i USA. En drivkraft är att de skulle bli ett billigare och mer bränslesnålt alternativ för de amerikanska konsumenterna. Men röster hörs som menar att de kanske inte skulle passa den amerikanska infrastrukturen.
Utmaningarna
Trots att president Trump ligger på om att tillåta och tillverka bilar i den här klassen, så kommer det hela förmodligen stanna på ett teoretiskt plan. Amerikanska medier är kritiska. Man menar att de amerikanska Toyota- och Honda-fabrikerna måste byggas om för klara av att bygga väldigt små bilar. En signifikant investering.
Dessutom måste amerikansk lagstiftning anpassas för kei-bilar, då USA har säkerhetsregler som gör det svårt för den här typen av bilar att godkännas. Trump-administrationen skulle kunna sänka kraven i de nuvarande föreskrifterna för att göra det enklare för biltillverkarna, men det skulle ta tid. Och att tunga lastbilar och kei-bilar ska färdas på samma väg skulle vara en utmaning.
Och elefanten i rummet är kanske – vill amerikaner köpa små bilar?
LÄS MER:
Erol Orhan skriver om bilar och teknik.















