De gick ut högtidligt och lovade att att bara sälja elbilar. Men elbilsfesten kom av sig i Europa. Så här säger bilmärkena i dag.
På ett halvt decennium har de gått från att vara elfrälsta till att återvända till moderskeppet – förbränningsmotorn. Norska TV2 Broom har gjort en kartläggning över de stora europeiska biltillverkarna. Omkring 2020 slog de stora europeiska bilmärkena på den stora trumman. Alla lovade unisont att man var på väg mot en grön framtid. Alla skulle bygga elbilar. Och det här drev fram EU:s klimatmål 2023 att man till 2035 ska sluta sälja nya bilar med förbränningsmotorer i unionen.
Kulmen i elbilsvurmen kom 2021 när Mercedes och Volvo Cars gick ut och sa att man skulle satsa helhjärtat på att bli ett renodlade elbilsmärken redan från 2030. Sedan hände något och några år senare har de alla vänt skutan. Nu är man tillbaka på ruta ett igen. Försäljningen av elbilar ökar i Europa. Men det sker mycket långsammare än man först trodde. Den europeiska bilbranschens samarbetsorgan ACEA meddelar att elbilarnas marknadsandel i år är 16 procent. Det är upp några pinnar från förra året då det var 13.

Så har biltillverkarna svängt om elbilar
| Biltillverkare | Löfte tidigare | Säger i dag |
| VW-gruppen | Minst 70 procent elbilar i Europa år 2030 | Ingen fast prognos eller mål för elbilsförsäljningen |
| Porsche | Mer än 80 procent elbilar år 2030 | Inga specifika mål för försäljning av elbilar |
| BMW | 50 procent elbilar globalt år 2030 | Fortfarande samma mål, men beroende på marknadsförhållandena |
| Mercedes | Endast elbilar år 2030 där marknadsförhållandena tillåter | Förväntar sig 50 procent elbilar och hybrider år 2030 |
| Renault | Endast elbilar år 2030 | Endast elbilar år 2035 |
| Stellantis | Endast elbilar i Europa år 2030 | Följer inte längre målet |
| Volvo Cars | Endast elbilar från 2030 | 90–100 procent elbilar och laddhybrider år 2030 |
Tyskarna var bland de första att banka på trummorna 2020. De stora bilmärkena där tävlade om vem som kunde göra sig mest märkvärdig i media. Mercedes lovade då att man redan 2030 skulle vara helt ren. Enligt dagens siffror är knappt nio procent av deras sålda bilar elektriska. För kusinerna Volkswagen är samma siffra 10,9. Volvo Cars ligger bättre till och har en andel på 21 procent elbilar.
– Vi vill inte tvinga någon till något de inte vill, så vi kommer att ha fler konventionella bilar och hybrider, säger Håkan Samuelsson i en intervju med Wall Street Journal.
– Förra året sålde Mercedes-Benz 73 procent fler elbilar än året före, så vi är på väg uppåt. Men jag tror inte att vi kan dra en rak linje. Vi är på väg mot en nollemissionsvärld, men det kommer att dröja en hel del år, sade vd Ola Källenius till DI när de rev sitt löfte.
EU har bestämt att 2035 ska bli slutåret för att sälja bilar med förbränningsmotorer i unionen. Under året har de europeiska biltillverkarna förstått att de inte kommer att klara de målen. Därför har de lobbat intensivt för att få politikerna att backa. Flera EU-toppar har bekräftat att förbudet mot att sälja förbränningsmotorer ska rivas. Den 16 december ska den nya politiken presenteras. Volvo Cars är en av få biltillverkare som har kritiserat att förbudet mot motorförbudet rivs upp.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















