Svenska bilägare kan få tillbaka miljardbelopp

50 000 svenska bilägare kan få tillbaka ett miljardbelopp. Deras fasta månadskostnad höjdes av leasingbolaget.
– Det är en mycket ovanlig åtgärd med en grupptalan i ARN, uppger Konsumentombudsmannen. 

Omkring 50 000 svenska bilägare som privatleasat bilar via DNB kan ha betalat för mycket i månadsavgift. Bilarna marknadsfördes med fast månadskostnad. Bara skatt, bensin och eventuella böter skulle tillkomma. Men när räntan stack i väg höjde DNB ändå de fasta månadskostnaderna. 

Patent- och marknadsdomstolen har redan slagit fast att prisjusteringsvillkoret är oskäligt. Nu anser Konsumentombudsmannen (KO) att DNB överdebiterat bilägarna med miljardbelopp. De drar därför ärendet vidare till Allmänna reklamationsnämnden med en grupptalan. 

– Priset är den viktigaste uppgiften när ett avtal ingås. I DNB:s fall har konsumenten, enligt domstolen, ”inte ens kunnat uppskatta hur månadsavgiften kan komma att förändras”. Konsumenterna har med andra ord inte haft en aning om vad det kostade att hyra bilen av DNB. Eftersom villkoret är ogiltigt och DNB inte frivilligt återbetalat den förhöjda hyran vänder sig KO nu till ARN med krav på återbetalning, säger Pär Magnusson, processråd vid KO.

Bilägare som omfattas är de som från 2020 till februari 2023 tecknat privatleasingavtal med DNB och där banken höjt hyran genom att använda det ogiltiga villkoret. De som haft bilar behöver själva inte göra något, KO driver nu deras talan i ARN.
– Om ARN håller med KO och därför rekommenderar banken att betala tillbaka den förhöjda hyran hamnar det på banken att i första hand agera. Först då kan det bli aktuellt för konsumenterna att vända sig till banken och begära att få pengarna, uppger Konsumentverket.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt