Bilägare vann mot leasingbolag – får tillbaka höjd månadsavgift

Månadsavgiften för privatleasing har i många fall chockhöjts efter räntehöjningen. Nu har den första bilägaren, Mats Jonas Danielsson, fått rätt i Allmänna Reklamationsnämnden, enligt Ekot.
Ärendet kan öppna för att många bilägare kan få pengar tillbaka när ”fasta”
månadsavgifter höjts.

Månadsavgifterna för privatleasing har höjts kraftigt de senaste månaderna, sedan räntan rusat i höjden. Bilägare har fått se sina månadskostnader chockhöjda med i vissa fall över 25 procent. Nu är många bilägare missnöjda och anmälningarna till Allmänna Reklamationsnämnden har ökat med 370 procent på ett år. 

Nu har det första fallet avgjorts i Allmänna Reklamationsnämnden. Det handlar om Mats Jonas Danielsson som privatleasat en Peugeot via DNB Finans och Peugeot Finans. ARN rekommenderar nu leasingbolaget att återbetala alla höjda avgifter som lagts ovanpå den ursprungliga månadsavgiften. Det är leasingbolaget som ska bevisa att de har rätt till en högre leasingavgift än vad som står i avtalet. 

– Kul att principbeslutet är i min favör, men det finns lite oklarheter. Min tanke med det var att jag skulle betala den månadsavgiften vi kommit överens om från början, säger Mats Jonas Danielsson till Ekot. 

Enligt sajten Teknikveckan beror rätten på återbetalning av höjda avgifter på att DNB Finans inte informerat om ränteändringen, även fast avtalet stipulerar rörlig ränta. Kunden kommer därför få tillbaka pengar fram till november. Framöver lär bilägaren därför tvingas betala den rörliga räntan.

Allmänna Reklamationsnämnden och Konsumentverket behandlar just nu ett stort antal ärenden som kommit in. Konsumentverket har dessutom startat en granskning av de höjda månadsavgifterna. De uppger att ärendet kommer att få betydelse, men inte är vägledande. 
– Vi ser för närvarande över beslutet och vår kommunikation i samband med förändring av leasingavgifterna, säger leasingbolaget DNB Finans till Ekot. 

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester