Ny EU-regel: Kan döda berömda bilmodeller

Snart tystnar några av Europas mest älskade prestandabilar. Inte för att de släpper ut för mycket avgaser. Utan för att de låter för mycket.

Snart blir det betydligt tystare på Europas vägar. EU har redan klubbat igenom de nya ljudreglerna som kan få oväntade konsekvenser för flera prestandabilar, rapporterar TV2 Broom. Det handlar inte om små justeringar, utan gränsvärden som enligt många i branschen är så hårt satta att flera bensinbilar helt enkelt inte kan överleva eller riskerar att förlora sin unika karaktär.

Bakom reglerna ligger ett växande hälsoproblem. UNECE som är FN:s ekonomiska kommission för Europa uppskattar att runt hälften av EU:s befolkning utsätts för trafikljud som klassas som skadligt. Organisationen kopplar bullret till omkring 12 000 tidiga dödsfall per år och en lång rad sömnproblem. EU vill därför pressa ned ljudnivåerna ytterligare både från motorer och avgasrör.

I juli 2026 träder de nya gränserna i kraft. Det som i dag anses vara en ”godkänd” ljudnivå får då inte längre passera. För biltillverkarna återstår två alternativ. Att investera stora summor i nya ljuddämpande lösningar, eller helt lägga ned modeller som inte går att tysta nog. Och nu börjar konsekvenserna synas får några populära modeller.

Internt material från Mercedes-Benz som läckt ut via tyska Elektroauto-News avslöjar att flera populära AMG-modeller försvinner. De är för kraftfulla, för ljudliga och för dyra att bygga om. Bland bilarna som redan fått ett slutdatum finns Mercedes-AMG C43, GLC 43 och GLA 35. Men de är långt ifrån ensamma. Flera prestandamodeller från andra märken pekas ut som problematiska i sin nuvarande form.

Modeller som kan behöva byggas om – eller i värsta fall läggas ned:

BMW M2, M3 och M4, vars sexcylindriga turbomotorer ligger högt i ljudkurvan.
Audi RS 3, känd för sin femcylindriga motor med just det ljud EU nu vill få bort.
Audi RS 4 och RS 5, som båda är svåra att tysta utan att påverka karaktären.
Ford Mustang V8, som i dag ligger nära gränserna även med standardavgas.
Mercedes-AMG C43, GLC 43 och GLA 35.

Den hårt ljudprofilade kategorin riskerar att få en total omställning. Flera tillverkare står just nu inför valet att stoppa modellerna eller lägga enorma belopp på att utveckla helt nya avgassystem. Ofta utan garanti att de verkligen klarar nästa nivå av ljudkrav.

Samtidigt försvinner hela problemet med de elektriska modellerna där det är en icke-fråga. Det är också dit Mercedes-AMG nu siktar. Företaget lovar sin största produktoffensiv någonsin och pratar om en ny era av elektrisk prestanda. Men för många entusiaster är beskedet ändå svårt att ta in när flera av dagens bensindrivna favoriter är på väg bort. Inte på grund av utsläpp – utan på grund av hur högt de låter.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt