Hoppet lever för Volvo Cars batterifabrik i Göteborg. Kinesisk partner kan rädda fabriken som fått 2,2 miljarder i bidrag av EU.
– Det finns vissa teknologier där vi behöver lära av kineserna, säger Francesca Gamboni, chef för Volvo Cars industriverksamhet till Dagens Industri.
Volvo Cars fick nyligen 2,2 miljarder kronor i bidrag av EU till sin nya batterifabrik i Göteborg. Idag är fabriken bara ett tomt skal och investering på uppåt 20 miljarder kronor krävs för att Volvo ska kunna börja tillverka svenska elbilsbatterier. Men nu avslöjar Volvo för Dagens Industri om att ljusning kan vara sikte för fabriken. Enligt Francesca Gamboni diskuterar Volvo Cars med ett par tekniska partners.
Enligt Gamboni har de kommit ganska långt i diskussionerna. Räddningen kan komma från en kinesisk partner.
– Det finns vissa teknologier där vi behöver lära av kineserna. Och för att kunna göra det måste vi hjälpa dem att etablera sig i Europa. Det är som när Europa etablerade sig i Kina. Alla lärde sig och blev bättre. Vi behöver göra något liknande inom vissa tekniker – som batterier, säger Gamboni till DI.


En kinesisk tillverkningspartner kommer dock kräva att Inspektionen för strategiska produkter (ISP) godkänner en eventuell investering. Idag köper Volvo Cars huvuddelen av sina batterier från kinesiska CATL. Volvo Cars ägare Geely har redan ett strategiskt samarbete med CATL och ett gemensamt joint venture-bolag.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















