Så gör försäkringsjättar stora åldersavdrag på elbilsbatterier

Carup kan avslöja att två stora svenska försäkringsbolag har kraftiga åldersavdrag på elbilsbatterier. Trygg-Hansa har blivit stora på att försäkra Teslor via ”InsureMyTesla”, men försäkringsskyddet för elbilar har stora begränsningar. Efter tre år anser Trygg-Hansa att en fjärdedel av batteriet är förbrukat, efter sju år görs ett åldersavdrag på 75%.

Tidigare i veckan avslöjade Carup att flera stora försäkringsbolag tillämpar stora åldersavdrag vid skador på elbilsbatterier. Då kunde vi inte berätta vilka bolag som tillämpar åldersavdragen och exakt hur de ser ut. Nu har vi genomfört en enkät hos de största försäkringsbolagen och kan avslöja vilka bolag som tillämpar åldersavdrag eller andra begränsningar för batteriet och hur det ser ut. 

– Vi har kunder som fått byta skadade batterier för 200 000 kronor och som fått betala 100 000 kronor ur egen ficka, det är tufft, säger Urban Tibbelin, verksamhetschef för skadejätten Werksta Sweden. 

Trygg-Hansas motorexpert Stefan Brala säger att skadorna ligger till grund för bolagets åldersavdrag på elbilsbatterier.

Trygg-Hansa har specialiserat sig på att försäkra Teslabilar, och den som köper en ny Tesla får en gratis försäkring från Trygg-Hansa i två veckor via ”InsureMyTesla”. Men vad många elbilsköpare som inte läst det finstilta inte känner till är att försäkringen har stora begränsningar när det kommer till försäkringsskyddet av högvoltsbatteriet. 

Redan efter tre år gör Trygg-Hansa ett åldersavdrag på 25 procent om du får en skada på batteriet, oavsett hur lite bilen körts. Efter fem år får du bara ersättning för halva batteriet. När det gått sju år anses 75 procent av batteriet vara förbrukat. Trots att det i verkligheten är fullt användbart och har en betydligt lägre degradering. (Fotnot: I en tidigare version angavs högre siffror av Trygg-Hansa för åldersnedskrivning. Detta beror på att pressansvariga på Trygg-Hansa lämnat ut fel uppgifter till Carup, något Trygg-Hansa ber om ursäkt för)

Är det rimligt att ha åldersavdrag på elbilsbatterier?
– Vi följer ständigt utvecklingen av dagens elbilsbatterier och tar lärdom av de skador som drabbar våra kunder. Den kunskapen ligger även till grund för uppdateringar som vi gör av våra produkters villkor och kan exempelvis påverka hur vi bedömer åldersavdrag av en specifik komponent. Utvecklingen av batterierna för dagens elbilar har tagit stora kliv framåt de senaste åren. Det är inte orimligt att tänka sig att vi i framtiden kommer att göra förändringar i avskrivningstabeller för att bättre motsvara degrationen som ett elbilsbatteri kan få framöver, säger Trygg-Hansas motorexpert Stefan Brala i en kommentar till Carup. 

Försäkringsbolaget Gjensidige skyter på sin hemsida om att deras försäkring passar särskilt bra för elbilar, men de upplyser inte kunderna om att de gör åldersavdrag vid skada på batteriet. Det framgår först i det finstilta i försäkringsvillkoren. För varje år drar Gjensidige av 10 procent av batteriets värde vid en skada. På en fem år gammal bil får du därmed bara halva kostnaden i ersättning vid en skada. Efter tio år är du utan ersättning. Trots att avdraget knappast motsvarar batteriets degradering hävdar Gjensidige att det är rimligt.  

Är det rimligt att ha åldersavdrag på elbilsbatterier?
– Ja, eftersom ett elbilsbatteri såväl som andra typer av batterier förlorar i prestanda med åren och genom nyttjandet av fordonet. När något går sönder eller skadas baseras den ersättning som försäkringsbolaget betalar ut på den värdeminskning som skett både över tid och på grund av slitage, säger Gjensidiges produktchef Karolin Bernås i en skriftlig kommentar till Carup. 

Länsförsäkringar uppger för Carup att de nu arbetar på att ta fram åldersavskrivning för elbilsbatterier. Idag ingår det i elektronikförsäkringen, och skyddet upphör när bilen passerat 12 000 mil eller fyllt tio år. 
– Vi har i dagsläget bara haft någon enstaka skada och har inga bra avskrivningsregler ännu. Det är något som vi jobbar på att ta fram. Vi hanterar utifrån fall till fall utifrån bilens batterihälsa och vilket märke det är på bilen, uppger Länsförsäkringars presstjänst för Carup. 

Folksam har tidigare haft åldersavdrag för skador på elbilsbatterier, men har valt att ta bort det från 1 juli 2022. 
– i Folksams maskin- och elektronikförsäkring tillämpas sedan juli 2022 ingen åldersavskrivning på elbilsbatterier för framdrift när det gäller skador som fodrar byte eller reparation. Före den 1 juli 2022 ersatte Folksam, inom ramen för Maskin- och elektronikskadeförsäkring, batterienheter äldre än 5 år/8 000 mil med 75 procent av nypriset, batterienheter äldre än 8 år/12 000 mil ersattes med 50 procent av nypriset. Men i Folksams maskin- och elektronikförsäkring tillämpas, som sagt, sedan 1 juli 2022 ingen åldersavskrivning på elbilsbatterier för framdrift när det gäller skador som fodrar byte eller reparation, säger Mats Mehlberg, pressansvarig hos Folksam.

Volvia och IF har inte tillämpat något åldersavdrag vid skada på elbilsbatterier och säger sig inte ha några planer på att införa det. 

Så gör Trygg-Hansa åldersavdrag på din bilförsäkring

Källa: Trygg-Hansa

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester