Bilister har blinkat med helljus som varning i åratal. Men helljuset kan både missas och tolkas fel. Nu kommer ny lampa – som ska helt ersätta helljusblink som varning.
I åratal har bilister använt helljusblink för att varna varandra. Men signalen möter ofta kritik. Den kan lätt både missas och misstolkas, särskilt i dagsljus. Men nu finns en ny innovation på marknaden: RSL V1. Det är en färgad LED-lampa som hjälper förare att tydligt varna varandra trafikanter för faror – som lekande barn och cyklister. Om lösningen används brett kan den förändra helt hur vi kommunicerar i trafiken, uppger Automobil-Magazine.
RSL V1 är en ljussignal med en stark 3-watts LED. Den drivs via 12 volt och ansluts med en vanlig USB-kabel. Lampan monteras inne i bilen. När föraren upptäcker en fara, som ett vägarbete eller en grupp barn, kan hen snabbt varna andra trafikanter med en fjärrkontroll som finns i kupén. Lampan är inte tänkta att vara en spektakulär teknologisk revolution. Snarare en nyttig och bekväm lösning som återupplivar känslan av gemenskap och hjälpsamhet i trafiken, helt utan smartphone.
Det visuella meddelandet sker via en färgkod. Grönt ljus innebär normal situation. Fast rött innebär permanent fara, och blinkande rött för rörlig fara. Dessa färger är utformade för att kunna tolkas omedelbart, utan förklaringar och utan att andra trafikanter behöver ha samma utrustning. Enkelheten är medveten. Målet är att täppa till luckorna i dagens system, som ofta möter kritik. GPS-appar kan vara långsamma och tvingar dessutom föraren att ta blicken från vägen.
Den traditionella ljussignalen, alltså helljuset, anses ofta ineffektiv dagtid. RSL V1 är tänkt som ett tydligt och visuellt språk som minskar risken för feltolkningar. Systemet är tänkt för kollektiv användning. Varje förare bidrar till den övergripande säkerheten – en form av gemensam trafiksäkerhet. RSL V1 kostar cirka 250 kronor. Lampan kommer med dag- och nattläge som automatiskt minskar styrkan med 60 %, vilket garanterar användning utan bländning.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















