Livsfarliga fusket – gav en miljon i böter

Farliga fusket som hotar trafiksäkerheten. Var tredje förare av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider. Polisen låste fast 14 lastbilar från utländska åkerier och gav en miljon kronor i sanktionsavgifter. 
– Det är skrämmande att se omfattningen, säger Jakob Sidenwall på M Sverige. 

Nyligen var det nationell trafikvecka med särskilt fokus på den tunga yrkestrafiken. Trafikpolisen i Helsingborg gjorde en kraftfull insats och kontrollerade 362 fordon på en enda vecka. Resultatet var chockerande. De upptäckte 128 lastbilar som brutit mot kör- och vilotiderna och 16 lastbilar med brister. Tre var så allvarliga att de fick körförbud direkt. 

Utländska åkeriföretaget märkte ut sig i insatsen. Polisen i Helsingborg stoppade 14 lastbilar med klampning på hjulen och utfärdade 1 030 000 kronor i sanktionsavgifter mot åkerierna som brutit mot kör- och viloreglerna. 
– Sanktionerna utfärdades gentemot utländska åkeriföretag då deras chaufförer genomfört sina veckovilor i lastbilshytten. Klampning innebär att polisen fysiskt låser fast ett fordon, ofta genom att montera ett lås på ett av hjulen. Det används när ett fordon inte får fortsätta köra – exempelvis vid allvarliga brister, överlast, obetalda sanktionsavgifter eller grova överträdelser av kör- och vilotider, uppger polisen. 

Nu ryter bilistorganisationen M Sverige i mot det utbredda fusket. Den lyckade polisinsatsen visar att mer kontroller behövs. 
– Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.

Fusk med kör- och vilotider kan låta banalt, men i förlängningen är det ett stort hot mot trafiksäkerheten. Trötta och slutkörda förare har nedsatt reaktionsförmåga, fattar sämre beslut och utsätter övriga trafikanter för fara. Dessutom ger det svåra arbetsförhållandet för hårt pressade yrkesförare. 
– Det var ingen nyhet att det fuskas med körtiderna, säger Jacob Sidenvall. Men det är skrämmande att se omfattningen. Dag efter dag, året runt sker ett stort antal vägtransporter med tung trafik där förarna inte respekterar kör- och vilotider, säger Jakob Sidenwall, pressekreterare på M Sverige. 

Trötthet, eller dåsighet, bakom ratten är en av de vanligaste orsakerna till trafikolyckor och kan likställas med att köra berusad. När den trötta föraren dessutom kör en lastbil med släp som kan väga upp till 64 ton blir trafikfaran extrem, enligt M Sverige. De föreslår nu att polisen ska få mer resurser och att nya moderna digitala kontroller ska kunna göras vid Sveriges gränser. 

– Alla seriösa och skötsamma åkerier borde välkomna ökad och förbättrad tillsyn av yrkestrafiken. Regelverket för kör- och vilotider ger inte bara säkrare trafik och bättre arbetsmiljö, det ska också säkerställa att företagen konkurrerar på lika villkor. När det visar sig att en så stor andel av yrkesförarna på svenska vägar bryter mot reglerna, är M Sverige övertygade om att Sveriges åkeriföretag stöder våra krav på bättring, effektiva åtgärder och ökad polisiär närvaro i trafiken, säger Jacob Sidenvall. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt