Flera eljättar chockhöjer elnätsavgifterna. Höjningen drabbar alla som kör elbil. Nu flaggar finansministern för att stoppa elbolagen.
– Det är inte rättvist mot svenska konsumenter, skriver finansminister Elisabeth Svantesson.
Många har bytt till elbil för att köra mer klimatsmart och spara pengar på bränsle. Men med allt högre avgifter på el börjar en stor del av fördelen med lägre driftskostnader att ätas upp. Nästa år höjer Vattenfall sina elnätsavgifter med 14 procent. Ellevio höjer med 5 procent. De har dessutom infört effekttariffer för att tvinga elbilsägare att ladda på natten.
Nu går finansminister Elisabet Svantesson ut och flaggar för att regeringen ska försöka stoppa höjningarna – som i stor utsträckning går till vinster.
– Prisregleringen på elnätsmarknaden är utformad för att företagen ska ha råd att göra de investeringar som behövs i elnäten, men Energimarknadsinspektionen säger att bolagen tar ut högre avgifter än vad som är motiverat och mycket pekar på att en orimligt stor del av prishöjningarna går till vinster, skriver finansministern på Facebook.

Nu kan elbolagen snart räkna med att möjligheten till chockhöjningar begränsas.
– Moderaterna fattade beslut på vår stämma i höstats om att verka för att den samlade kostnadsutvecklingen för elnätskunderna ska begränsas. Vi kommer att driva på för att regleringen ses över, så att de här chockhöjningarna kan få ett slut, skriver finansministern.
Men enligt elbolagen är höjningarna ett nödvändigt ont, trots deras höga vinster.
– Det finns inget annat som finansierar vårt elnät i Sverige. Det är elnätskunderna som betalar, som finansierar de elnät vi behöver, säger Henrik Hagberg, chef för prisfrågor på Ellevio, till SVT.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















