Oväntade skälet: Biltema bojkottar Black Friday

Biltema bojkottar stora Black Friday-rean. Därför nobbar de stora konsumtionsfesten som väntas spränga 10-miljardvallen.
– Vi tror inte på att locka kunder med stora rabatter en gång om året, säger marknadschefen Johan Gerdevåg. 

Den här veckan råder hysteri i handeln i Sverige. På fredag inträffar Black Friday som är en av de största handelsdagarna på hela året. Mängder av butiker laddar upp med stora reor. Men handeln har fått kritik för att höja priserna inför rean för att sedan kunna visa låga priser. 

I år väntas Black Friday och Black Week slå rekord. 57 procent av svenskarna planerar att handla under Black Friday och Black Week 2025 och 64 procent uppger att de kommer köpa julklappar under veckan. Enligt Svensk Handels prognos kommer årets försäljning uppgå till 10,2 miljarder kronor, en ökning med 500 miljoner kronor från förra årets rekordsiffra på 9,7 miljarder.

Biltemas marknadschef Johan Gerdevåg. Foto: Press

Men det finns flera butikskedjor som väljer att bojkotta köpfesten. Biltema går nu ut med radioreklam där de berättar att de inte deltar. På hemsidan förklarar marknadschefen Johan Gerdevåg bakgrunden till bojkotten. 
– Vi tror inte på att locka kunder med stora rabatter en gång om året. Vår strategi är att erbjuda bra priser hela året, så att alla ska kunna köpa det de behöver när de behöver det. Det är viktigt för oss att kunderna kan lita på att vi alltid har låga priser, inte bara på Black Friday, säger Johan Gerdevåg.

Biltema hävdar att de redan har låga priser och att de istället försöker hålla dem hela året.  
– Genom att hålla låga priser året runt kan vi göra det möjligt för fler att njuta av sina fritidsintressen, oavsett om det är på vinter, sommar eller någon annan tid på året.

Även Ikea väljer att inte sänka priserna på Black Friday. Istället lanserar de Buy Back Friday där kunder kan sälja tillbaka möbler till Ikea som sedan säljs i fyndhörnan. 
– Vi vill erbjuda kunderna en mer hållbar lösning för möbler de inte längre behöver. Därmed vill IKEA ta ännu ett steg mot sitt mål att inspirera fler att leva ett mer hållbart liv, samtidigt som vi banar väg för att kunna ställa om från en linjär till en cirkulär affärsmodell, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA Sverige.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt