BMW gör sig redo att ta nästa språng i elbilssatsningen. Den nya modellen BMW iX4 blir ersättaren till X4. Och uppges kunna köra över 80 mil på en laddning.
Produktionen av nuvarande iX4 upphör vid årsskiftet och i stället för bensin och diesel satsar BMW nu på en eldriven efterträdare som kan få en rejäl räckvidd. Den nya modellen ska heta BMW iX4 och väntas bli en av märkets mest avancerade elbilar hittills. Precis som föregångaren får den en sluttande taklinje och coupéformad siluett
Men designen blir renare med en mindre njurgrill, smalare strålkastare och diskretare linjer. Bakpartiet får också nya proportioner medan mycket av fronten och sidorna hämtas direkt från den kommande generationen av iX3. Även interiören ska till stor del delas med iX3 med den breda panoramaskärmen som sträcker sig längs instrumentpanelen och den nya fyrspakiga ratten.


Enligt uppgifter kan iX4 få unika färger och material för att särskiljas, men det sluttande taket innebär något mindre plats för passagerare och bagage. Prestandan väntas bli densamma som i iX3 50 xDrive med omkring 463 hästkrafter, 645 Nm och 0–100 km/h på cirka 4,7 sekunder. Batteriet ska kunna laddas från 10 till 80 procent på ungefär 20 minuter.
Exakt hur långt iX4 kommer på en laddning är ännu inte bekräftat. Men den brittiska tidningen Autocar skriver att bilen kan få en räckvidd på över 80 mil på en laddning. Redan nu har iX3 en räckvidd på 80 mil och eftersom den har högre luftmotstånd än iX4 kan en anta att iX4 kommer ytterligare några mil längre. BMW iX4 väntas presenteras som 2027 års modell och blir en av de första bilarna byggda på BMW:s nya elbilsplattform Neue Klasse. Med längre räckvidd, snabbare laddning och ett sportigare formspråk.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















