Experten varnar för ljusmissarna. Många litar blint på helljusautomatik i nya bilar.
– Automatiken är till stor hjälp, men kan göra oss bekväma. När bilen själv växlar mellan ljuslägen glömmer många att kontrollera att lamporna verkligen fungerar och är rätt inställda, säger Magnus Fritz, servicechef på Vianor.
Ljuset i våra bilar är på tapeten just nu. EU har ändrat reglerna för släckta bakljus i nya bilar. Polisen varnar för glimmers. Och 96 procent känner sig bländade av mötande bilar. Bilbesiktningen är på väg att skärpa kontrollen för LED-lampor. Men redan idag får nästan 300 000 svenska bilar anmärkning i besiktningen på halvljuset varje år. Nu går däck- och bilverkstadskedjan Vianor ut och varnar för ljusmissarna som många bilister gör.
Enligt Magnus Fritz, bilservicechef på däck- och bilverkstadskedjan Vianor, litar många förare blint på automatiken – och riskerar sämre sikt i mörker.
– Rätt belysning är avgörande för trafiksäkerheten, men det är också enkelt att åtgärda. Genom att lära sig hur bilens ljus fungerar och kontrollera lamporna regelbundet kan många problem förebyggas, säger Magnus Fritz, bilservicechef på Vianor, Nordens största däck- och bilverkstadskedja.


Experten kommer med flera tips för att se bättre och undvika bländning. Det första är att ta kontroll över belysningen och inte lita på automatiken. Då riskerar du att köra med släckta lampor.
– Automatiken kan luras av snö, dimma eller starka reflektioner från våt asfalt. Lär dig bilens ljusinställningar – det kan skilja mycket mellan olika bilmodeller – och kontrollera regelbundet att rätt ljus är tänt, säger Magnus Fritz.
En ofta bortglömd faktor för bländning är smutsig vindruta. Experten råder alla att byta vindrutetorkarna om de börjar bli slitna. Men många glömmer den smutsiga insidan.
– Rengör vindrutan regelbundet – glöm inte insidan och sidorutorna.
Expertens varningar och tips för dina lampor på bilen
1: Lär känna bilens ljusinställningar
Automatiska ljusfunktioner tänder inte alltid rätt lampor. Varselljus (DRL, Daytime Running Lights) kan aktiveras även när det är mörkt, vilket betyder svagare ljus fram och släckta baklampor.
– Automatiken kan luras av snö, dimma eller starka reflektioner från våt asfalt. Lär dig bilens ljusinställningar – det kan skilja mycket mellan olika bilmodeller – och kontrollera regelbundet att rätt ljus är tänt. Använd helljus när det går utan att blända, säger Magnus Fritz.
2: Kontrollera lampor och sensorer manuellt
Moderna bilar varnar ofta när en lampa är trasig – men inte alltid. Gå runt bilen och se till att alla lampor fungerar, gärna en gång i månaden under den mörka årstiden.
– Torka bort snö, is och smuts från lampor och sensorer. Om du ser fukt eller kondens inne i strålkastarna, låt en verkstad kontrollera dem.
3: Byt ljuskällor i tid
Alla ljuskällor tappar effekt med tiden. Xenonlampor förlorar gradvis ljusstyrka, vilket kan innebära sämre sikt.
– Efter några års användning är det klokt att byta båda lamporna samtidigt. Välj produkter av god kvalitet – billiga alternativ ger ofta svagare ljus och har kortare livslängd.
4: Undvik att blända andra
Tung last bak kan vinkla ljuset för högt på äldre bilar. Även automatiska helljusfunktioner kan blända fel i snö, dimma eller regn.
– Om mötande förare ofta blinkar åt dig kan lamporna vara felinställda. En verkstad kan justera – det förbättrar både sikt och trafiksäkerhet.
5: Håll vindrutan ren och hel – och byt slitna torkare
Smuts, damm och fett försämrar sikten och orsakar reflexer. Rengör vindrutan regelbundet – glöm inte insidan och sidorutorna. Håll koll på stenskott och sprickor som kan orsaka bländning.
– Vindrutetorkarna slits mest under sommaren av sol och värme, så hösten är rätt tid att byta. Byt om de lämnar ränder, smuts eller vattenfilm. Slitna torkare påverkar inte bara sikten utan kan även störa bilens sensorer och kameror som styr automatiska ljus- och säkerhetssystem.
Fakta: Vanligaste anmärkningarna vid kontrollbesiktning av personbilar 2024
Orsak Antal
1. Strålkastare halvljus 287 442
2. Positionslykta 192 005
3. Parkeringsbroms, bromsverkan 114 819
4. Spindelled 104 136
5. Styrled 79 245
Källa: Transportstyrelsen, 2024
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















