Elbil får bensinmotor – otroliga räckvidden

Elbil byggs om och får förbränningsmotor. Nu får den räckvidd på 140 mil. Återvändsgränd – eller framtidens optimala bil? 

Att ge elbilar en förbränningsmotor, en så kallad EREV, blir allt mer populärt, framförallt i Kina. Flera biltillverkare har olika lösningar på gång för bilköpare som inte vill var beroende av att ladda sin elbil. Både Volkswagen och Volvo tros komma med med EREV-bilar de närmaste åren. Volkswagen har redan visat upp den i konceptform. 

Nu avslöjas att elbilstillverkaren Xpeng förser sin elbil G6 med en förbränningsmotor. De har lämnat in en anmälan om den nya bilen till Kinas industridepartement, uppger Carnewschina. Modellen säljs i Sverige som elbil och är en konkurrent till Tesla Model Y. Nu får den ett mindre batteri på 55,8 kWh och en 1,5-liters bensindriven turbomotor på 110 kW som kan ladda batteriet. 

Elbilen Xpeng G6 säljs i Sverige, nu kommer den i en version med bensinmotor som laddar batteriet. Till att börja med hemma i Kina. Foto: William Karlsson

Den tidigare elbilen kan köras 32,5 mil på enbart el. Men den som tankar bensin och använder förbränningsmotorn kommer enligt uppgifter att kunna köra 140 mil utan att stanna för ladd ladda eller tanka. Förutom att en bensinmotor lagts till ser Xpeng G6 ut precis som den eldrivna versionen som säljs i Sverige. Modellen med bensinmotor börjar säljas i Kina före nyår.

Just nu säljs inga elbilar med räckviddsförlängare i Europa. Men BMW var först. Redan 2013 lanserade de sin elbil i3 i ett REX-utförande med en liten bensinmotor i bagaget. Den tredubblade räckvidden på elbilen. Det blev dock ingen succé, och när BMW i3 fick större batterier lades versionen med bensinmotor som laddade batteriet ner. 

En EREV är i princip en elbil som fått en förbränningsmotor som laddar upp batteriet med en generator.
BMW var tidigt ute när de försåg sin elbil i3 med en bensinmotor i versionen i3 REX. Men när batteriet fick högre kapacitet lades modellen med räckviddsförlängare ner.

Åsikterna om elbilar med bensindrivna räckviddsförlängare går isär. Vissa anser de vara en mindre klimatsmart återvändsgränd som förstör tanken med en elbil. Men i vissa länder är den elektriska energin inte lika ren som i Sverige. Och många har inte möjlighet att ladda sin elbil i storstäder. I Kina har biltypen blivit allt mer populär och fler modeller är på väg.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt