När Teslans batteri dog valde mekanikern att gå emot allt Tesla själva rekommenderar. I stället för att byta till samma typ monterade han ett helt nytt batteri med annan kemi.
– Batteriet gick inte att rädda, berättar mekanikern Alex i klippet.
En Tesla Model 3 kom in till verkstaden med ett dött batteri och en lång rad felkoder. Men i stället för att bara byta ut batteriet mot ett likadant beslutade sig mekanikern Alex för att testa något helt annat. Att ge elbilen en helt ny batterikemi.
– Det fanns flera felkoder i systemet – spänningsobalans och överurladdning. En av cellgrupperna hade fått en intern kortslutning och var helt död. Batteriet gick inte att rädda, berättar Alex i klippet.
Den trasiga Model 3:an hade gått drygt 23 000 mil och originalbatteriet med NMC-celler (nickel–mangan–kobolt) var bortom räddning. I stället fick bilen ett batteripaket med litiumjärnfosfat, LFP, som samma typ som sitter i nyare Teslor.
– LFP-batterier kan laddas till 100 procent varje dag utan att ta skada. De brukar hålla längre och är dessutom säkrare vid överhettning, säger han.
Arbetet blev snabbt mer komplicerat än väntat. För att få loss det gamla batteriet behövde hela undersidan av bilen demonteras.
– Vi fick lyfta bilen med specialfästen eftersom batteriet är en bärande del av chassit. Alla kylledningar, kablar och fästen skulle bort. Och när det nya batteriet väl var på plats upptäckte jag att kontakterna inte passade – så vi fick bygga om det på plats.
När installationen var klar startades Teslans system i serviceläge. Mjukvaran behövde programmeras om för att förstå den nya batterikemin och justeras för skillnaden i vikt. Allt såg ut att fungera. Tills bilen rullade ut för provkörning. Efter några minuter på vägen kom varningen “Reduced Power” upp på skärmen.

Bilen tappade kraft och Alex fick vända tillbaka.
– Jag trodde först att något gått fel med mjukvaran eller kylningen. Men allt såg rätt ut. Till slut hittade jag boven – en liten bit mikrofiberduk som följt med i en kylslang vid leveransen. Den hade sugit sig fast i ventilen och stoppat kylflödet till batteriet.
När trasbiten till slut plockades ut och systemet luftades om startade Tesla Model 3:an utan felkoder. Den gamla batteritekniken var borta – och bilen hade fått ett nytt hjärta.
– Nu kan ägaren ladda fullt varje dag, få lite mer användbar räckvidd och framför allt längre livslängd. Det här blev ett rejält lyft för bilen, säger Alex.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















