Tysk bildelsjätte går i graven efter 78 år. Konkursen gör att de läggs ner helt. 
– Vi upplever en jobbmassaker, säger VW:s tidigare vd om krisen. 
Krisen i bilindustrin i Tyskland blir värre för varje dag. Allra hårdast slår den mot bildelstillverkare. När biltillverkarna pressas hårdare av elbilar och kinesisk konkurrens slås underleverantörer ut. Förre VW-chefen Mattias Müller går ut och varnar för en katastrof. 
– Avindustrialiseringen är i full gång. Vi upplever just nu en jobbmassaker, särskilt bland leverantörer, säger Mattias Müller till tidningen Turi.Moove . 
Samtidigt kommer beskedet om att den anrika bildelstillverkaren Voit kollapsar efter att ha blivit bankrutta, uppger tv-kanalen Saarländischer Rundfunk. Voit startades redan 1947. De var specialiserade sig på pressgjutning av aluminium. De hade stora biltillverkare som Audi , BMW , Mercedes , VW , Ford , Chrysler, Jaguar, ZF och Land Rover på kundlistan. Men det hjälpte inte. Räddningsförsöken har varit förgäves efter konkursen tidigare i år, uppger Merkur.

Ingen vill köpa upp eller gå in med mer pengar i den blödande verksamheten. Nu stängs fabrikerna ner och 2000 anställda förlorar sina jobb. Av dem arbetar 1000 anställda på huvudkontoret i Sankt Ingbert, strax utanför Saarbrücken. Regionen är hårt drabbad då Ford inom kort lägger ner sin bilfabrik i Saarlouis.
Voit är inte den enda underleverantören som rasat samman. Krisen i den tyska bilindustrin blir djupare för varje dag och enligt tyska bedömare ser man ingen ljusning. Många bedömare fruktar massarbetslöshet och övergången till elbilar pekas ut som en orsak. De bilarna kräver färre delar och då blir företag överflödiga. 
– Vi har förlorat ett decennium på grund av att ideologer och eurokrater segrade, säger förre VW-chefen Mattias Müller. 
LÄS MER: 

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















