Det flera kontroller som avslöjar däckets skicket. Experten avslöjar knepen.
– Det kan vara dags att kontrollera däcken efter fem år, säger Jan Harry Svendsen till Motor.no
Inte bara mönsterdjupet avgör om ett däck är säkert, det finns många fler sätt som avslöjar skicket. Ett sätt är däckens ålder. Och precis som livsmedel, har däcken en tydlig datumstämpel.
– Det kallas DOT-kod och är en fyrsiffrig kod som finns på däcksidan och visar när däcket är tillverkat, säger Jan Harry Svendsen, rådgivare på Norges Automobil-Forbund (NAF) till Motor.no.
Om däcket har koden 2516 betyder det att det tillverkades vecka 25 år 2016. Koden gäller både sommardäck och vinterdäck. Problemet med gamla däck är att med tiden förlorar gummit de egenskaper det har som nytt. Däcket blir då hårdare, och ger sämre grepp.
– Samtidigt är det svårt att exakt säga när däcken är redo att bytas ut. Som tumregel skulle jag säga att det kan vara dags att kontrollera däcken efter fem år, fortsatte Jan Harry Svendsen.

Bild: Continental
Trots att tiden påverkar däcken, finns det ingen i Sverige lag för hur gamla däck får vara. Och det finns flera lömska fällor med lagliga däck. I ett fall var en familj nära att råka riktigt illa ut på motorvägen, när ett däck exploderade i 140 km/h på grund av hårda däck. En annan blev lurad att köpa 10 år gamla däck. Svendsen menar att man bör titta noga på däcken och känna efter om gummit känns hårt och mindre flexibelt. Nyligen gick däcktillverkaren Goodyear ut och däcken ska bytas när de är sex år gamla. Men har de förvarats på ett bra sätt kan de hålla längre.
– Är du osäker, åk till någon som kan däck, säger Svendsen.
Och däcken kan bli gamla även om mönsterdjupet är större än tre millimeter, vilket är den lagliga gränsen för vinterdäck. Samtidigt rekommenderas det att byta däcken redan vid fyra millimeters djup. När man är under detta djup försämras greppet avsevärt, särskilt på våta eller hala vägar. För sommardäck är kravet minst 1,6 millimeter, men NAF rekommenderar minst tre millimeter.
Svendsen säger att det inte spelar någon roll var däcken har använts. Det är i huvudsak tiden som sliter på däcken.
– Och inte minst hur de har förvarats. Detta är det som kan påverka däcken mest. Om de har hängt eller legat i ett mörkt och svalt rum, utan fukt, kommer de hålla längre än däck som stått ute i solen, säger Svendsen.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















