När försvinner bensin och diesel från mackarna?

Först förbjuds nya bensin- och dieselbilar. Och från 2050 ska EU vara helt koldioxidfritt. Hur länge kommer bensin och diesel att fortsätta säljas? Carup ställde frågan till bränsleexperten på Drivkraft Sverige.
– Det har inte satts ett datum när det ska sluta säljas bensin och diesel, säger Viktor Gunnarsson.

Utsläppshandelssystemen inom EU, där varje kilo koldioxid måste täckas av en utsläppsrätt, är riggade så att de tillåtna utsläppen minskar linjärt varje år – det som kallas den linjära reduktionsfaktorn. ETS2, det nya systemet för bensin och diesel, gör att drivmedelsbolagen måste köpa rättigheter för varje kilo koldioxid de släpper ut. Kostnaden för dessa rättigheter förs vidare till konsumenterna, vilket väntas driva upp priserna på macken kraftigt de kommande åren.

– Utsläppshandelssystemen inom EU är riggade så att de tillåtna utsläppen minskar linjärt varje år (den så kallade linjära reduktionsfaktorn). Om systemen skulle fortsätta verka utan justering är det färdigutsläppt inom systemen något år in på 2040-talet, säger Viktor Gunnarsson som ansvarig för konkurrenskraftsfrågor på Drivkraft Sverige, och en av Sveriges främsta experter på ETS2.

98 oktan eller 95
Inom några år kan det vara sluttankat på bensin och diesel.

Detta skulle innebära att de stora volymerna av bensin och diesel försvunnit även om vissa användningar, som försvaret fortfarande kan fortsätta använda fossila bränslen, säger Gunnarsson.
– Vanligtvis revideras även utsläppshandelsdirektivet med jämna mellanrum.

Systemen fungerar alltså inte som ett snabbt “stopp”, utan minskar utsläppen stegvis varje år. Syftet är att styra hela marknaden mot mer klimatsmarta alternativ, utan att det blir ett plötsligt stopp som slår hårt mot konsumenter och företag.

Samtidigt har EU och Sverige satt ambitiösa klimatmål. EU ska vara klimatneutralt senast 2050 och utsläppen ska 2030 vara minst 55 procent lägre än 1990. Sverige siktar på nettonollutsläpp av växthusgaser redan 2045.

– Eftersom detta inkluderar sektorer som jordbruket där det är svårt att minska utsläppen och samtidigt som produktionen upprätthålls måste användningen av fossila drivmedel gå ned nära noll redan tidigare i andra sektorer såsom vägtrafiken. Förnybara drivmedel som HVO100 kan dock fortsätta säljas, säger Viktor Gunnarson.

Viktor Gunnarsson är expert på ETS2 och är ansvarig för konkurrenskraftsfrågor på Drivkraft Sverige.

Detta innebär att vi kan få se både högre priser och minskad tillgång på bensin och diesel under de kommande åren. Drivmedelsbolag och branschorganisationer förbereder sig för att konsumenterna behöver ställa om till förnybara alternativ. För bilister kan det handla om fler elbilar på vägarna, biogas och HVO100 på macken.

Samtidigt kommer vi se långsamt krympande volymer av traditionell bensin och diesel. Målet är inte att bensinen ska försvinna över en natt, utan att den gradvis fasas ut för att klimatmålen ska kunna nås. Men för många bilister blir förändringen konkret redan under 2030-talet. Men trots alla planer och system finns fortfarande ingen exakt tidpunkt för när bensin och diesel försvinner helt.

– Det korta svaret är nej, det har inte satts ett datum när det ska sluta säljas bensin och diesel. Däremot har både EU och Sverige ambitiösa klimatmål som förutsätter att användningen minskar snabbt och mycket, säger Viktor Gunnarsson på Drivkraft Sverige.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt