Norska regeringen förbereder chock för elbilar. Om ett drygt år blir de 125 000 kronor dyrare att köpa i genomsnitt. Chocken införs i två steg med start vid nyår.
– Det är varken bra för miljön eller statsfinanserna att stödja inköp av nya personbilar framför annan konsumtion, säger finansminister Jens Stoltenberg.
Nu är elbilsparadiset på jorden. I september var 98 procent av alla nya bilar som såldes elbilar. Orsaken är enkel. Bilar som drivs av bensin och diesel har straffskatt i Norge och elbilarna har varit momsbefriade. Men snart är det slut. Nu går finansminister Jens Stoltenberg ut med att momsfriheten på elbilar ska försvinna helt i Norge.
– Det är varken bra för miljön eller statsfinanserna att stödja inköp av nya personbilar framför annan konsumtion. Vi föreslår därför att initialt minska stödet innan vi fasar ut det helt. Detta ger oss möjlighet att prioritera att sänka andra skatter och avgifter, säger Jens Stoltenberg.

Chockhöjningen av moms för elbilar ska genomföras i två steg. Redan idag är det moms på elbilar som kostar över 500 000 kronor. Från nyår sänks gränsen till 300 000 kronor. Det kommer göra landets mest sålda elbil, Tesla Model Y Long Range, 50 000 kronor dyrare. Och från 1 januari 2027 tas momsfriheten bort helt. Då blir Teslan 125 000 kronor dyrare jämfört med idag.
Nu väntar sig den norska bilbranschen en extrem rusning efter elbilar. Först kommer många att passa på att köpa momsfritt fram till nyår. Men även under nästa år väntas många köpa elbil innan den stora chocken slår till.
– Det kommer förmodligen att bli en rusning av bilköpare som vill göra en bra affär innan förändringarna träder i kraft, säger grundaren och analyschefen på återförsäljaren Rebil, Jonathan Parr till TV2 Broom.
Samtidigt planerar regeringen att lägga ännu mer straffskatt på bensin- och dieselbilar få att avskräcka norrmännen från att köpa fossilbilar igen. En fossilbil kan få en extra engångsavgift på upp till 30 000 kronor.
– Vi har haft som mål att alla nya personbilar ska vara elektriska 2025 och med en elbilsandel på 95 procent i år kan vi säga att målet i praktiken är uppnått. Därför är det dags att avveckla förmånerna, säger finansminister Jens Stoltenberg.
Så mycket dyrare blir elbilarna i Norge
Modell | Nuvarande pris (kr) | Pris 2027 (kr) |
Tesla Model Y Premium fyrhjulsdrift | 535 813 | 660 813 |
VW ID.4 GTX 4MOTION | 539 950 | 664 950 |
Toyota bZ4X Executive AWD | 547 100 | 672 100 |
VW ID.3 Pro Highline | 366 987 | 458 733 |
VW ID.7 4MOTION | 599 900 | 724 900 |
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter