Toyota till attack mot bluffhybrider: ”Inte hybrid”

Toyota anklagar andra märken för att bluffa om hybrider. De vill bannlysa ordet mildhybrid. 
– Ett 48-voltsassisterat system representerar enligt vår mening inte hybriddrift, säger Toyota försäljningschef Sean Hanley. 

Flera stora märken slår sig för brösten med sina mildhybrider. Ordet låter väldigt bra i marknadsföringen och många bilköpare förleds att tro att de köper en hybrid. Men bilen har bara ett 48-voltssystem där startmotorn och generatorn ibland kan ge bilens förbränningsmotor lite extra hjälp. Men tester har visat att effekten på bränsleförbrukningen är högst marginell. 

Nu vänder sig Toyota, som har blivit nästan synonymt med hybrider, emot benämningen mildhybrider. De menar att begreppet förvirrar bilköparna och vattnaR ur begreppet hybrid. En Toyota-chef i Australien går till attack mot mildhybriderna. 

Toyota har tillverkat fullhybrider sedan 1997, nu rasar en Toyotachef mot att andra tillverkare använder ordet mildhybrid som kan förvirra många bilköpare enligt Toyota.

– Och ett 48-voltsassisterat system representerar enligt vår mening inte hybriddrift. Jag anser att biltillverkare har ett ansvar att se till att kunderna är medvetna om skillnaderna, säger Sean Hanley, chef för Toyotas försäljnings- och marknadsföring till tidningen Drive. Australien, har biltillverkare ett ansvar gentemot sina kunder att göra denna skillnad tydligare.

Toyota introducerade sin första fullhybrid redan 1997 när Prius gjorde debut. Den kom till Sverige tre år senare. Den har en elmotor och ett litet batteri som laddas när bilen bromsas och körs. Under kortare sträckor kan elmotorn driva bilen i lägre farter utan att förbränningsmotorn går, den kan också hjälpa bensinmotorn för att sänka bränsleförbrukningen. Systemet har stor effekt på bensinförbrukningen, framförallt i stadstrafik. 
– Vi utvecklade och introducerade hybridbilar i 24 år, och vi tycker att det är en skillnad, säger Hanley. 

Även Toyota säljer bilar med 48-voltssystem, men de har valt att inte kalla dem för mildhybrider. 
– Vi räknar inte 48-voltsbatterier som hybridbilar, bara för att klargöra det. Jag vill klargöra att när du köper en Toyota 48-voltsassisterad drivlina, så köper du inte ett hybridsystem. De är inte hybrider, inte alls, så vi vill definitivt separera dessa tre villkor med den här tekniken.

Skillnader mellan olika hybridsystem i bilar

1. Mildhybrid (MHEV – Mild Hybrid Electric Vehicle)

Exempel: Mercedes, Volvo B4/B5, Audi 48V-system

  • Elmotorn fungerar bara som assistans till förbränningsmotorn.
  • Batteriet är litet (0,5–1 kWh) och kan inte driva bilen på egen hand.
  • Elmotorn hjälper vid acceleration, start/stopp och ibland bromskraftsåtervinning.
  • Fördel: något lägre förbrukning, mjukare gång, billigare teknik.
  • Nackdel: ingen ren eldrift.

2. Fullhybrid (HEV – Hybrid Electric Vehicle)

Exempel: Toyota Prius, Honda CR-V Hybrid

  • Elmotorn kan driva bilen korta sträckor själv, vanligtvis upp till 2–3 km i låg fart.
  • Systemet växlar automatiskt mellan bensin, el eller kombination.
  • Batteriet laddas enbart av återvunnen bromsenergi (ingen laddkontakt).
  • Fördel: mycket effektiv i stadstrafik, låg förbrukning.
  • Nackdel: begränsad elräckvidd, ingen laddning utifrån.

3. Laddhybrid (PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicle)

Exempel: Volvo T6/T8 Recharge, BMW 330e, Kia Sorento PHEV

  • Har ett större batteri (ofta 10–25 kWh) och kan laddas från elnätet.
  • Kan köra 3–12 mil på el beroende på modell.
  • När batteriet är tomt går den som en fullhybrid.
  • Fördel: Kan köras som elbil i vardagen, och har lång räckvidd med bensin och kräver inte laddstopp.
  • Nackdel: Dyrare, tyngre, kräver laddning för att vara riktigt effektiv.

4. Seriehybrid (Range Extender)

Exempel: BMW i3 REx (tidigare versioner), Nissan e-Power

  • Endast elmotorn driver hjulen.
  • Förbränningsmotorn används bara för att ladda batteriet via en generator.
  • Fördel: fungerar som elbil men slipper räckviddsångest.
  • Nackdel: lägre total effektivitet vid hög last, mer komplex konstruktion, ger utsläpp till skillnad från en ren elbil. 

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt