EU:s nya utsläppsavgifter kommer att göra bensin och diesel rejält mycket dyrare om drygt ett år. Nya siffror visar hur priset per liter kan öka – år för år.
När nyårsraketerna tystnat och det blivit 2027 blir bensin och diesel bli betydligt dyrare för alla som kör bilar med förbränningsmotorer. Anledningen är att EU planerar att låta priset på de nya utläppsrätterna i ETS 2 för koldioxid (CO₂) styras fritt på marknaden. Hittills har politikerna satt priset, men snart kommer det att bestämmas av handel med utsläppsrätter.
Utsläppsrätter är helt enkelt tillstånd att släppa ut en viss mängd koldioxid, och varje certifikat har ett pris. Ju högre pris på certifikaten, desto dyrare blir bensin och diesel. I dagsläget pågår diskussioner mellan Tyskland, Tjeckien och flera andra EU-länder om att försöka hålla priserna under kontroll. Men nu har tyska Auto Bild räknat på hur mycket dyrare bränslet kan bli om några år. Och det handlar inte om ören – utan flera kronor.
Så kan utsläppsavgiften öka bränslepriset
Prisökningarna fram till 2027 är teoretiska och tas inte ut på bränslet.

Den nya utsläppsavgiften börjar tas ut från 1 januari 2027. Höjningarna som visas innan det är teoretiska. Enligt tyska Autobilds beräkningar kan höjningen 2027 då ligga på ungefär 2,50 kronor per liter. Sedan stiger bränslet varje år och 2030 kan det handla drygt sex kronors avgift på en liter bensin och sju kronor på en liter diesel. Experter har varnat för bränslepris på 35 kronor litern.
– Med de nya utsläppsreglerna från EU kan vi få se priser på fossila drivmedel över 35 kronor litern efter nästa mandatperiod. Då är det en bra idé att blanda i de här miljövänliga bränslesorterna för att inte priserna ska sticka iväg, säger Ronny Svensson, expert på bilekonomi på Ynnor AB.
Förutom bilägare påverkas också alla som värmer sina hem med olja eller gas, något som är vanligt nere i Europa. Klimatavgiften är en del av EU:s strategi för att minska utsläppen och driva på omställningen till fossilfria alternativ. Kort sagt: priset på pumpen kan bli rejält högre inom några år, och det kan ske snabbare än många tror. För den som kör bensin- eller dieselbil väntar alltså en tid med ovisshet kring kostnaden för varje liter bränsle.
Så träder ETS 2 ikraft
1 november 2024: Svensk lagstiftning för ETS2 började gälla.
1 januari 2025: Krav på att ansöka om tillstånd och att övervaka och rapportera utsläpp infördes för berörda verksamhetsutövare.
1 januari 2027: Själva utsläppshandeln och auktioner av utsläppsrätter startar. Då börjar avgifter läggas på fossila bränslen.
2028: ETS2 förväntas vara fullt implementerat och det nya systemet ska vara fullt igång.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.