De stoppas av Koenigsegg: ”Stora skyldigheter”

En Koenigsegg kostar mellan 25 och 40 miljoner kronor. Det gör hyperbilen till en åtråvärd statussymbol för världens rikaste och mäktigaste.
– Vi har stora skyldigheter att se till så att diktatorer eller kriminellt kapital inte ligger bakom ett köp av en Koenigsegg, säger Halldora Von Koenigsegg till EFN.

Halldora von Koenigsegg leder arbetet med att ta familjebolaget till börsen. En notering som kan bli en svensk bilhistorisk milstolpe. Värderingen ligger redan kring 9,2 miljarder kronor och många väntar spänt på börsnoteringen. Men kontrollen ska stanna i familjen Koenigsegg.
– Vi vill ge bolaget förutsättningar men vi har ingen önskan att sälja det i sin helhet. Vi vill fortsätta att vara majoritetsägare, säger Halldora von Koenigsegg till EFN.

Hon säger att Koenigsegg behöver en enklare handelsplats för delägare och för att underlätta deras incitamentsprogram mot personalen som gör att de kan köpa aktier i framtiden. Och inne i fabriken råder nästan militär disciplin. Golvet är kritvitt, verktygen märks upp med tejp och Halldora går själv rundor för att säkerställa att den japanska 5S-metoden följs in i minsta detalj.

Koenigseggs operativa chef Halldora von Koenigsegg avslöjar för EFN att företaget är mycket noga med vilka som får köpa hyperbilarna.
Halldora går själv rundor på fabriken i Ängelholm för att säkerställa att den japansk 5S-metoden efterföljs. Japanska 5S är en arbetsplatsmetod för att skapa ordning och reda genom fem japanska ord som börjar på S: seiri (sortera), seiton (strukturera), seiso (städa), seiketsu (standardisera) och shitsuke (skapa vana).

Bakom de slutna portarna i Ängelholm skapas några av världens mest extrema bilar. Men det är inte bara farten och prislappen som gör Koenigsegg till ett fenomen. Här granskas varje kund lika noga som varje skruv. Ingen diktator eller skum pengasäck ska kunna rulla ut i en svensk hyperbil. Våldtäktsanklagade skandal-influencern Andrew Tate har synts i en Koenigsegg, men den lyckades han köpa begagnad.

– Vi är noga med vilka som får köpa våra bilar. Det finns en risk att köp sker som spekulation och att bilarna säljs vidare innan de lämnat fabriken och det gör vi allt för att begränsa. Sedan har vi stora skyldigheter att se till så att diktatorer eller kriminellt kapital inte ligger bakom ett köp av en Koenigsegg, säger styrelseordföranden Halldora von Koenigsegg.

En Koenigsegg Regera 2021.

Varje bil är ett handbyggt konstverk. Prislappen ligger mellan 25 och 40 miljoner kronor och serierna är så små att de ofta är slutsålda innan produktionen ens har startat vilket Christian Von Koenigsegg “beklagat” sig över innan. Bara de mest lojala kunderna som är noggrant granskade får chansen att lägga en beställning. Och det är inte bara kunderna som är noggrant utvalda – nästa generation i familjen är redan aktiv i verksamheten.

Äldste sonen har tagit rollen som creative director och ansvarar för både varumärkets uttryck och bilarnas formspråk. Även den yngsta är nu med i produktionen.
– Barnen är involverade i verksamheten och vår äldste son arbetar som creative director och är ansvarig för alla utställningar och material kring varumärket och bildesign, och vår yngste son har precis börjat på förmonteringen och arbetar med bland annat att montera ihop vindrutetorkare, säger Halldora till EFN.

Koenigsegg omsatte 1,4 miljarder kronor förra året och breddar samtidigt varumärket med samarbeten med ännu större företag. Koenigsegg har förberett sig för en börsnotering genom att bland annat rekrytera en föredetta toppchef från Volvo som Carup skrivit om. När aktierna väl når marknaden blir det inte bara ett race på vägarna, utan även på börsgolvet.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt