Volvo inför ny teknik för batteriet i kommande elbilen EX60. Ger ett styvare och mer energitätt batteri som ska slå konkurrenterna.
– Det är som en VHS-kassett, fast något större, säger teknikchefen Anders Bell till Inside EV:s.
Premiären i januari närmar sig för Volvos nya elbil Volvo EX60. Nu avslöjar teknikchefen mer om batteritekniken i den kommande elbilen som ska lyfta Volvo. Idag har de flesta elbilar cylindriska celler eller påsceller i sina batteriet. BMW använder en ny större cylindrisk cell i sin nya elbil Neue Klasse med 80 mils räckvidd. Men nu ska Volvo hamna först i batteriracet. De går över till stora prismatiska celler i nya EX60.
– Det är som en VHS-kassett, fast något större, säger Anders Bell.
Bilen får också cell-to-pack teknik som gör att den blir en bärande del av bottenplattan. De prismatiska celler kommer att ge ett mer energitätt batteri än idag. Samtidigt ska Volvo standardisera sina battericeller för att kunna ta fram billigare batterier i flera olika storlekar med samma cellstorlek, men även olika batterikemi. EX60 kan därmed komma med både NMC- och LFP-batteri.
– Vi har standardiserat en formfaktor för celler, stora prismatiska, vilket sedan gör att vi kan vara cellallätare så mycket som möjligt, säger Anders Bell till Inside EV:s.

LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter