På papperet är Xiaomis superelbil SU7 Ultra med 1548 hästkrafter överlägsen. Men när den ställs mot Tesla Model S Plaid med 1020 hästkrafter händer något överraskande.
Xiaomi har gått fram som en tyfon i den kinesiska bilvärlden. På bara två år har mobiltelefontillverkaren gått från 0 till 100 000-tals sålda bilar. Många ser dem idag som världens hetaste bilmärke. Deras nya elbil Xiaomi SU7 Ultra med 1548 hästkrafter är en av världens snabbaste elbilar och hade fram till nyligen banrekord på Nürburgring.
Den borde vara helt överlägsen när den ställs mot gamla Tesla Model S Plaid i ett dragrace. Teslan kom redan för fyra år sedan. I förhållande till Xiaomis värsting framstår effekten på 1020 hästkrafter som försynt. Brittiska Carwow lyckades äntligen få ihop de två bilarna i en duell. Alla förväntade sig en skrattmatch där kinesiska märket på uppgång skulle förnedra det gamla amerikanska elbilsmärket.
De ställde upp bilarna mot varandra i ett dragrace. Xiaomin kom dessutom med semislicks. Men det som hände i första racet förvånade alla. Teslan stack iväg direkt i starten och Xiaomi lyckades aldrig komma ikapp trots all effekt.
Den kinesiska föraren i Xiaomi skyllde på kalla däck. Han åkte ut på banan och värmde upp däcken för att kunna ta revansch på Plaid-Teslan i ett nytt race. Men Teslan prickar starten perfekt och drog ifrån igen. Men Xiaomi med 1548 hästkrafter hämtade in. Den här gången blev det stenhårt i mål, men Teslan vann med en hårsmån.

Sedan lyckas Xiaomi vinna två dragrace och det blir dags att köra den femte och helt avgörande omgången. Då avslöjas stora skillnader i hur ingenjörerna har byggt bilarna. Plötsligt har Xiaomi blivit överhettad och kan inte alls dra nytta av sina 1548 hästkrafter. Tesla fortsätter att ösa på som förut och vinner med stor marginal. I ytterligare ett race förnedrar Tesla sedan Xiaomi.
– Jag tror det finns en liten effektbegränsning när den startar. Man ser tydligt en effektminskning under ungefär en sekund. Nej, det har aldrig hänt tidigare. Den brukar vara stabil. Vi har fortfarande 73 % laddning, säger den kinesiska föraren.

Där borde allt ha varit över. Men Mat Watson och Carwow gav den kinesiska bilen en sista chans, efter att den kylts ner. Och då lyckas Xiaomi få revansch och utropas märkligt nog till vinnare av Carwow.
– Så vad hände egentligen? Jo, Xiaomi vann. Den klarade stående kvartsmilen på 9,3 sekunder. Teslan tog 9,5 sekunder, vilket faktiskt är den snabbaste tid jag någonsin fått ur en Tesla Model S Plaid. Det visar hur snabb den mycket billigare Xiaomi faktiskt är, säger Mat Watson.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter