Så vill Miljöpartiet i Finland sänka farten

Miljöpartiet i Finland kräver sänkt hastighet på bostadsgator. Barn ska kunna leka utan förödande risker.
– Om ett barn springer ut på gatan efter en boll kanske bilen inte bilen hinner stanna, skriver Sivonen från finska miljöpartiet.

Hur snabbt en bil kör avgör också hur långt tid det tar att stanna. Miljöpartiets kommunpolitiker Sameli Sivonen har lyft detta, och föreslår nu förändringar av hastighetsbegränsningarna i finska tätorter.
– På bostadsgator bör bilarnas hastighet begränsas till högst 20 kilometer i timmen, skriver Sivonen i ett inlägg på Instagram.

Han förklarar sitt förslag med att barn alltid ska kunna röra sig och leka fritt på bostadsgator, utan risk att bli påkörda. Att sänka hastigheten fungerar på riktigt, visar erfarenheter från andra platser. Helsingfors stad har redan sänkt hastighetsgränsen vid skolor till 30 km/h. Men Sivosens vill att hastighetsgränsen sänks ännu mer.

En studie visar att sänkt bashastighet till 30 km/h i tätorter kan rädda upp till 30 liv årligen.

– Just nu försöker man till exempel i Helsingfors begränsa hastighetsbegränsningarna på bostadsgator till 30 kilometer i timmen, vilket innebär att om ett barn springer ut på gatan efter till exempel en boll, hinner bilen kanske inte stanna. Med en reaktionstid på en sekund kan det, beroende på förhållandena, ta 12–20 meter för bilen att stanna, skriver Sivonen.

I Sverige ligger hastighetsgränserna på bostadsgator ofta på 30 km/h, och ibland på 40 km/h. I många finska städer är det ännu högre, 40, ibland till och med 50 km/h. En studie från Trivector Traffic visar att om bashastigheten i tätorter sänks till 30 km/h, skulle upp till 30 personer per år kunna undvika att dödas eller skadas allvarligt i trafiken. Dessa människor drabbas istället av en tragedi.

Sivonen har tagit hjälp av finska Trafiksäkerhetsverkets graf, som visar hur långt en bil hinner innan den stannar vid 30 och 40 km/h under olika förhållanden. Om hastigheten sänks till 20 km/h skulle stoppsträckan enligt Sivonen krympa till bara 7,5 meter. En skillnad som kan vara avgörande för säkerheten.

I sitt inlägg påminner han också om Trafiksäkerhetsverkets viktiga budskap: Att sänka hastigheten på biltrafiken är ett av de mest effektiva sätten att minska olyckor och de allvarliga skador som riskerar att följa.
– Människors boendemiljö bör vara sådan att ingen hamnar under bilen, hoppas Sivonen.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt