Bilindustrin är i gungning när stora märken som Porsche och Mercedes börjar ifrågasätta elbilsstrategin. Den välkända journalisten Harry Metcalfe berättar nu vad som gått snett.
– Folk vill inte alltid köra ren elbil och det måste vi acceptera.
Harry Metcalfe är en välkänd biljournalist och tidigare medgrundare av bilmagasinet Evo. Hans Youtube-kanal har idag över 830 000 prenumeranter och erbjuder en blandning av bilrecensioner, långtest, resor och inblickar i Harrys egna bilsamling. Där förklarar han varför elbilsrevolutionen inte går som planerat.
– Man trodde att övergången till elbilar skulle ske smidigt men det blev inte som man tänkt sig. Affärsmodellen har havererat och vi står inför massiva uppsägningar, säger Metcalfe.
Redan i början av 2020-talet hoppades tillverkarna att elbilar skulle ersätta bensin- och dieselbilar utan problem. Men verkligheten blev annorlunda. Försäljningen av nya elbilar, särskilt dyrare modeller, har varit långt under förväntningarna.
– Ford planerade att tillverka 250 000 bilar per år, men Explorer sålde bara 19 000. Affärsmodellen kollapsade och nu måste de säga upp personal.
I Tyskland har konsekvenserna varit tydliga. På ett år har 51 000 jobb försvunnit i bilindustrin, och Volkswagen planerar ytterligare 35 000 uppsägningar fram till 2030. Metcalfe pekar också på ett praktiskt problem med elbilar: laddinfrastrukturen.
Hemma kan elbilar vara billiga och smidiga, men när man är på resande fot blir det både dyrare och krångligare. Något som Carup skrivit om tidigare – att bensin kan vara billigare än el.
– Det är mindre bekvämt att ladda en elbil på en publik laddstation än att tanka en bensinbil. Det är frustrerande för folk som kör längre sträckor.
Det finns dock lösningar. Plug-in hybrider och elbilar med så kallad räckviddsförlängare ger det mesta av elbilens fördelar utan nackdelarna med begränsad räckvidd och långsam laddning, menar Harry.
– Jag har själv gått från ren elbil till plug-in hybrid och är mycket nöjd. Låga driftskostnader och obegränsad räckvidd – det är en perfekt kombination.
Metcalfe lyfter även fram Kinas strategi som exempel. Där tillåts flera tekniker som elbilar, hybrider, räckviddsförlängare och kunden kan välja det som passar bäst. Fokus där ligger enligt honom på att minska utsläppen utan att krossa industrin.

Han menar att Europas plan att stoppa alla förbränningsmotorer 2035 är ohållbar. En plan som EU nu ska utvärdera ett år tidigare, vilket Carup rapporterade om för några dagar sedan.
– Att tvinga bort alla bensin- och dieselbilar är självmord för tillverkarna. Vi kommer aldrig nå 80 procent elbilar med dagens förutsättningar. 50 procent är max.
En annan viktig poäng är hållbarhet. All mer teknik och fler utsläppskontroller gör bilar mer komplicerade och kortlivade. Metcalfe pekar på sin egen Rolls-Royce från 1970 som fortfarande fungerar perfekt på hållbara bränslen.
– Vi måste tillbaka till enklare lösningar. Att lägga på mer teknik gör bilarna kortlivade – och det är inte hållbart.
Metcalfe ser alltså en framtid där elbilar fortsätter växa. Men där hybrider och hållbara bränslen får en viktig roll, samtidigt som industrin och politikerna tvingas inse verkligheten på marknaden.
– Vi måste vara flexibla. Folk vill inte alltid köra ren elbil och det måste vi acceptera.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.