En ny rapport visar att tidigare Tesla-ägare byter bort elbilen. Överraskande många byter till bensin- och dieselbilar. Samtidigt sjunker lojaliteten för Tesla.
För bara några år sedan låg Tesla steget före. Stora biltillverkare halkade efter, medan bilköpare i snabb takt bytte sina bensinbilar mot Elon Musks eldrivna modeller. Men nu har vinden vänt. Nya siffror visar att lojaliteten till Tesla sjunker tydligt. Allt fler ägare väljer andra märken, och vissa lämnar till och med elbilar helt för att sätta sig bakom ratten i dieseldrivna bilar.
Redan tidigare i år började lojaliteten till Tesla sjunka, enligt S&P Global. En stor anledning är att företaget i princip bygger sin försäljning på bara två modeller – Model 3 och Model Y. Båda har flera år på nacken och känns inte längre lika nya och fräscha som de en gång varit, trots uppdateringar. Många köpare lockas istället av konkurrenter som erbjuder fler modeller och större valfrihet.

Samtidigt har Elon Musks politiska utspel fått vissa kunder att tappa förtroendet för märket. Och nu menar analytiker menar att tappet också handlar om att många vill ha fler valmöjligheter och nyare teknik än vad Tesla erbjuder. BMW, Mercedes och Toyota är bland de märken som tjänar mest på att tidigare Tesla-ägare byter.
Bland de som lämnade sin Tesla under första halvåret 2025 valde 68,9 procent en annan elbil. Resten bytte drivlina: 28,2 procent gick över till hybridbilar – och kanske mest överraskande, 3 procent valde diesel. Ett ovanligt steg för tidigare elbilskunder.
Bland de som bytte till BMW valde 47 procent att återgå till bensinbilar, 42 procent el och 11 procent till hybrider. Mönstret var liknande för Ford: hälften köpte bensinbilar, 29 procent valde el, 13 procent hybrid och 5 procent diesel. Bland de som bytte till Chevrolet valde hela 55 procent att återgå till bensinbilar, och nästan 8 procent hamnade i diesel, enligt Car Scoops.
Samtidigt har Teslas övertag mot Ford krympt snabbt, från 2,4 gånger fler vunna kunder än förlorade förra året till 1,9 i år. Även mot BMW har Tesla tappat mycket. Tidigare var förhållandet 9–1 i Teslas favör, men nu är det nere på 1,5–1 – mycket tack vare BMW:s breda utbud av elbilar.
Generellt har lojaliteten till elbilar sjunkit. Men bland köpare av andra elbilsmärken än Tesla är lojaliteten stabilare. Där har andelen som fortsätter med elbilar till och med ökat, från 45 procent 2020 till 46,4 procent i år. En annan intressant sak är att priset inte verkar spela någon stor roll. De flesta som lämnar Tesla köper andra bilar i prisklassen 660 000–825 000 kronor. Trenden handlar alltså mer om smak, modellutbud och kritik mot Musk, snarare än att spara pengar.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.